SysAdminDay moet de systeembeheerder en zijn werk onder de aandacht brengen. Hoewel de achtste editie ervan voor de deur staat, hebben weinig bedrijven de SysAdminDay op de agenda staan.
Na Moederdag, Vaderdag en Secretaressedag vond ict'er Ted Kekatos het er hoog tijd voor: De Dag van de Systeembeheerder. Hoewel 'SysAdminDay' nu acht jaar bestaat, lijkt de Nederlandse werkgever er weinig belangstelling voor te hebben.
De Dag van de Systeembeheerder werd in 2000 in het leven geroepen door ict-professional Ted Kekatos. Sindsdien is het elke laatste vrijdag van de maand SysAdminDay. Dit jaar is dat 25 juli. Volgens Kekatos heeft zijn initiatief veel aandacht gekregen van diverse organisaties, waaronder de League of Professional System Administrators, (LOPSA) en Friends In Tech (FIT). In Nederland lijkt de dag echter nog niet zo populair.
Bij telecombedrijf KPN, zevende op de lijst van de honderd krachtigste ict-bedrijven in Nederland, is weinig bekend over de Dag van de Systeembeheerder. "We doen er gewoon niks mee", aldus de woordvoerder. Dat geldt ook voor softwaregigant Microsoft. "Misschien wordt er nog iets vanuit Amerika gedaan, maar landelijk gezien besteden wij er geen aandacht aan", luidt de conclusie.
Belangrijke ontwikkeling
Bij Getronics PinkRoccade daarentegen gaat wel een belletje rinkelen als het gaat om ‘SysAdminDay', maar ook daar is geen sprake van een groot feest: "Wij hebben onder circa tienduizend medewerkers een groot aantal beheerders", zegt woordvoerder Ria Lagerweij. "De Dag van de Systeembeheerder vinden wij, net als secretaressedag, een belangrijke ontwikkeling. Toch gaan wij deze aandacht niet centraal regisseren maar laten dat over aan de individuele leidinggevenden, net zoals bij de Nationale Secretaressedag."
Een veelgehoorde reden om niets aan de Dag van de Systeembeheerder te doen, lijkt de onbekendheid ervan. Marisca Kensenhuis, persvoorlichter van KLM, laat weten: "Het feit dat binnen onze organisatie helemaal niet bekend was dat deze dag bestond, is de reden dat wij dit jaar niet speciaal op 25 juli extra aandacht aan onze, overigens dagelijks zeer gewaardeerde ict-ers, besteden. Wij onthouden deze speciale dag wel voor volgend jaar.''
Ook Eric Drent, woordvoerder van Philips kent de Dag van de Systeembeheerder niet. "Het staat bij ons niet op de kalender", aldus Drent. "Ik denk dat het komt doordat het een dag is die nog niet algemeen bekend is, zoals dat met de Nationale Secretaressedag wél het geval is."
Waardering
Toch zijn er ook bedrijven die wél aandacht besteden aan haar systeembeheerders. Zoals het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra. Roy Penders, coördinator Facilitaire Zaken: "Bij ons worden ze verwend met een bos bloemen. Ja, ook als het om een man gaat. Of natuurlijk met een ouderwetse boeken- of platenbon. Ze krijgen in ieder geval blijk van waardering."
Ook bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt aandacht aan de dag besteed, aldus voorlichter Vincent van Steen. Maar wel ‘op ingetogen wijze'. "Het gebouw wordt dus niet volhangen met vlaggen, maar de systeembeheerders die bij ons werken, krijgen wel extra aandacht die dag."
SysAdminDay-bedenker Ted Kekatos nodigt zijn collega's jaarlijks uit voor een uitgebreide lunch. "364 dagen van het jaar worden zij niet gerespecteerd, één dag per jaar mag dat anders zijn."
Dag van de koffiejuffrouw
Dag van de plantenverzorgers
Dag van de programmeurs
Dag van de testers
Dag van de projectleiders
Dag van de portiers
Dag van de receptionisten
Dag van de cateraars van de ramenlappers van de kantoren van onze buren…
Asjeblieft zeg… doe normaal…
Nogal wiedes, 25 juli valt midden in de vakantie, net zoals SysAdminDay dat elk jaar valt.
Onze directie vindt het onzin, het is iedere dag feest voor Sysadmin, daar zorgen de gebruikers wel voor.
Alle mensen hierboven schrijven reacties, maar allen zijn blijkbaar geen Systeembeheerders.
Ikke wel, en ‘de Systeembeheerder’ is zeer ondergewaardeerd, tot dat ze hem ‘echt’ no(o)dig hebben, en dan beginnen ze te schelden; “dat ‘ze’ het niet goed genoeg gedaan hebben”, en dat vertrekt ie met de noorderzon, want ‘hij’ is het ‘gezeik’ gewoon zat, moeten ze een nieuwe aannemen, naar binnen trekken met allerlei smoesjes van; extra auto, laptop, Gsm, Internet-thuis, gratis fiets, secunda?re slaaf voorwaarden enzo.
Nee, waardering is vooral bij dit beroep, ver te vinden.
Geef die man(m/v) eens een knuffel, een beetje ‘lieve’ aandacht, een extra ‘bedankje’ ofzo…
Aan het begin van de ICT hoogconjuctuur had men de situatie dat een grote pief problemen had met zijn installatie en dat een nerd het maar even moest komen fixen. Zeker doordat men ICT niet altijd de meest sociaal kundige types treft, was de underdog positie snel gevonden voor de gemiddelde omgeving.
Maar het ligt uiteindelijk erg aan hoe je het zelf neerzet:
“Je had gebeld. Er is wat met je computer?!”
“Ja, dit doet het niet!”
“Wat heb je gedaan dan?!”
“Ik heb niets gedaan!”
“Dus je loopt hier niets te doen? Waarvoor betalen je ze hier dan?”
“Hey, niet weglopen hoor! anders loop ik ook weg!”
🙂