Atos Origin is gestopt met het bouwen van het nieuwe verkeersleidingssysteem van ProRail. De projectkosten liepen veel hoger op dan de beoogde 1,7 miljoen euro waarvoor de automatiseerder deze opdracht vorig jaar had binnengehaald.
Anonieme bronnen melden dat Atos Origin niet meer bouwt aan het nieuwe verkeersleidings-systeem van spoorbeheerder Prorail. De automatiseerder kreeg in het najaar van 2007 de opdracht om de herbouw van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem uit te voeren en een softwarefabriek in te richten. De automatiseerder won de aanbesteding met een gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro.
Volgens een van de bronnen had Atos Origin met dit lage bod de opdracht om strategische redenen (het vooruitzicht om ook andere ProRail-opdrachten binnen te halen) gekocht, maar liep het door interne misrekeningen financieel helemaal leeg op de uitvoering van het contract. De automatiseerder wilde daarop niet langer aan de contractverplichtingen voldoen en trok de stekker uit. De schadepost voor ProRail zou inmiddels opgelopen zijn tot zo'n vijf miljoen euro vanwege de opgelopen vertraging en de benodigde doorstartkosten.
Een andere bron meldt dat het niet duidelijk is of Atos Origin de opdracht heeft teruggeven, of dat ProRail de opdracht heeft teruggenomen.
Moderniseren
ProRail wil zijn twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem, draaiend op VAX/VMS- en Alpha-systemen van HP, moderniseren. Voor de herbouw kiest Prorail voor een 'service oriented architecture' zodat toekomstige aanpassingen gemakkelijker in een 24uurs-omgeving zijn door te voeren, zonder dat de stabiliteit in gevaar komt. Ook wil de spoorbeheerder bepaalde servicecomponenten hergebruiken in latere systemen. Atos Origin was uitverkoren om hiervoor een softwarefabriek in te richten en herbouw uit te voeren, gebaseerd op een soa-architectuur, Enterprise Service Bus' en het ontwikkelplatform Java/J2EE.
Volgens planning moet in oktober 2008 de herbouw van het verkeersleidingssysteem volledig zijn getest. Daarna lopen de oude en nieuwe toepassingen een tijdlang parallel. In het eerste kwartaal van 2009 zou dan het nieuwe systeem operationeel moeten zijn. Grote vraag is of ProRail, dat onder grote druk van de Tweede Kamer staat om de computerproblemen voor eens en altijd uit de wereld te helpen, dit schema nu moet aanpassen.
ProRail en Atos Origin waren nog niet in staat om een reactie te geven.
Waarom verbaast mij dit bericht niet meer? Het zoveelste mislukte project uitgevoerd door de blauwe pakken brigade.
Daarnaast maken vele bedrijven de kapitale fout door te denken alsof SOA het wondermiddel is om ICT systemen te revalitiseren en vergeten de boerenwijsheid: “Think BIG but start small” inplaats van “Think BIG start BIGGER”…
Dan zullen de kaartjes wel weer duurder worden volgend jaar. Die 5 miljoen moet toch weer ergens vandaan komen
Eigenlijk moeten ze Atos hiervoor een fikse boete geven. Als Atos meent dit voor 1.77 te doen, dan hebben ze zich aan hun contract te houden.
Ik zou verwachten dat je een opdracht binnenhaalt om uit te voeren, niet in de hoop andere opdrachten binnen te halen.
Ook de opdrachtgever voor ICT projecten weet meestal van toeten nog blazen.
Elk ICT project moet voldoen aan een critical path planning. Wanneer men onvoldoende beoordelingservaring van uitvoerder(bedrijfseconomisch, planmatig en bedrijfsorganisatorisch (inclusief mensenkennis) heeft, moet men meer offertes aanvragen. 1 offerte is geen offerte.
Ambtenaren leren dat nooit, omdat ze een te zeker bestaan hebben.
@c.rippen
Het moet toch niet gekker worden.
Als een klant onvoldoende kennis heeft van ict dan dien je als leverancier samen met de klant de analyse uit te voeren.
In zo wat iedere projectmethodiek wordt uitgegaan van een initiatiefase waarin de specificaties van het project duidelijk worden en er op een juiste wijze een plannings- en financieringsvoorstel kan komen.
Projecten worden maar al te vaak opgepakt zonder onderbouwde voorstellen. Als klant zou ik het waarderen als een leverancier zou zeggen dat hij alvorens een voorstel te kunnen doen een aantal interviews zou moeten houden om de specificaties helder te krijgen.
ATOS VERY ORIGINAL:
De automatiseerder won de aanbesteding met een gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro.
En kunnen het vervolgens niet ‘waar’ maken?
Daar hoort een boete bij…
Atos gaat heen,
naar het land van herkomst:
Grienenland
Het is immers de fout van Atos dat het project niet loopt, het is hun project, zij moeten zorgen voor planning, afspraken en duidelijkheid(lees: communicatie)
zo simpel zit dat (en dat geld voor alle Projecten van alle ICT-bedrijven).., it only takes 2 to tango!
Wat een drama… voor alle partijen.
Met name voor Prorail, die een keuze heeft gemaakt voor een leverancier die zichzelf wilde ‘inkopen’. En wederom geldt: goedkoop is duurkoop.
Grote vraag is: krijgen nu de overige aanbieders die de opdracht destijds niet hebben ‘gewonnen’, nu weer opnieuw de kans? Dat zou toch wel zo netjes zijn…
Gaat Prorail nu eindelijk experts binnenhalen op basis van kwaliteit en kennis of blijft de ‘kale prijs’ het belangrijkste selectie criterium…?
Dit is weer een mooi voorbeeld van het niet functioneren van opgelegde marktwerking.
Het aanbesteden van projecten leidt meer en meer tot problemen voor opdrachtgevers. Kavels worden gewonnen door partijen die niet of amper aansluiten bij opdrachtgevers en of markten waarbinnen deze opereren.
En dat alles onder het mom van de zelfsturende markt waarin vraag en aanbod wordt gereguleerd door wetgeving.
Bedrijven die grote projecten starten moeten rfp’s uitschrijven, zetten daar specifieke eisen in opdat in elk geval duidelijk is wat geleverd gaat worden. Met als resultaat dat iedere aanbieder – al dan niet tegen negatieve marge – de deal kan pakken.
Mooi mechanisme! Goed voor de werkgelegenheid maar niet echt super voor de kwalitatieve dienstverlening.