Het mislukken van het ict-project voor de Wia is voornamelijk te wijten aan de vele wetswijzigingen waarmee UWV te maken kreeg. Dat is de reactie van de uitkeringsinstantie op de kritiek van enkele ict'ers die bij het Wia-project betrokken zijn.
Uitkeringsinstantie UWV wijt het mislukken van het Wia-programma vooral aan de vele wetswijzigingen waarmee de organisatie te maken heeft. "Om deze adequaat te kunnen verwerken, zijn zeer complexe ict-systemen nodig die bovendien zeer snel aangepast moeten kunnen worden", aldus een geschreven reactie van de instantie. Woordvoerder Marjanne de Groot licht toe: "Alles wat Den Haag bedenkt, moeten wij omzetten in ict-aanpassingen." Ze geeft als voorbeeld het politieke besluit om de Wia-uitkering te verhogen van 70 naar 75 procent. "Dat leidt tot enorme veranderingen in het systeem. Door de verhoging kunnen veel mensen bijvoorbeeld ineens geen aanspraak meer maken op allerlei toeslagen."
UWV reageert op de kritiek van enkele ict'ers die nauw bij de bouw van het systeem betrokken zijn. Zij verwijten de instantie onder andere gebrekkige en niet-onafhankelijke projectaansturing. Volgens hen was die in handen van twee ingehuurde programmamanagers, iets dat door het UWV niet wordt ontkend. De organisatie zegt zich 'al vele maanden bewust' te zijn van de genoemde problemen. Complexe systemen die snel aanpasbaar moeten zijn, vergen volgens UWV ‘de nodige interne kennis van zaken'.
Werving
"Vandaar dat in 2007 extra maatregelen zijn genomen om de ict-organisatie hier op af te stemmen en op de toekomst voorbereid te zijn. Eén van deze wijzigingen is de regie en het projectmanagement van ict-projecten volledig in handen van interne UWV-medewerkers neer te leggen en de benodigde kennis in huis te halen. Hiervoor is in 2007 een campagne gestart om 160 ict'ers te werven", aldus de officiële reactie.
Inmiddels heeft de wervingscampagne ruim honderd nieuwe ict'ers opgeleverd, vertelt De Groot. "De werving moet kennis bij UWV borgen. Mensen in dienst nemen en in dienst houden is veel beter dan mensen voor een klusje inhuren. Die zijn daarna zo weer weg." De uitkeringsinstantie is volgens de woordvoerster nog steeds aan het werven.
Naar aanleiding van het Wia-fiasco heeft het UWV bovendien besloten om, bij de bouw van ict-systemen, het verstrekken van de opdracht en de controle op de uitvoering van de opdracht van elkaar te scheiden.
Onafhankelijk onderzoek
De instantie wijst er op dat er momenteel een onafhankelijk onderzoek binnen UWV loopt naar de oorzaken van het mislukken van het project. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden om onderdelen te hergebruiken. Over de resultaten van het onderzoek verwacht de organisatie pas in het najaar van 2008 meer te kunnen vertellen. Volgens UWV merken uitkeringsgerechtigden en werknemers niets van het stopzetten van het project. "De tijdelijke voorziening die de organisatie sinds de invoering van de WIA in 2006 gebruikt, functioneert naar behoren", aldus het communiqué.
Het Wia-programma, waarbij automatiseerder Logica een ict-systeem bouwde dat de opvolger van de WAO in goede banen moest leiden, werd half juni definitief stilgelegd. Minister Donner van Sociale Zaken schreef op 17 juni in een brief aan de Tweede Kamer dat doorgaan met het project ‘steeds hogere kosten met zich zou meebrengen, zonder dat het resultaat daarmee zou worden zeker gesteld'. De 'risicobeheersende maatregelen' hadden namelijk 'onvoldoende gewerkt' en het ambitieniveau lag volgens externe onderzoekers te hoog. Hierdoor werd het project 'te complex en technisch en financieel onbeheersbaar'.
Automatiseerder Logica heeft besloten niet op de kritiek te reageren. Een woordvoerder zegt dat het aan opdrachtgever UWV is om met een reactie te komen.
Wetswijzigingen, en dus projectscope wijziging, zullen een project ongetwijfeld niet eenvoudiger maken. Dat is echter niet uniek voor dit project.
Een percentage verandering als voorbeeld lijkt me wel het minste probleem. Die zijn te verwachten en te voorzien. Dus zodanig opgenomen in de applicatie dat de gebruiker dit zelf kan wijzigen mag ik hopen. Ik zou zelfs verwachten dat er meerdere percentages van toepassing kunnen zijn.
Wie helpt boekhoudkundig nederland over de brug als het BTW tarief aangepast moet worden in al boekhoudpakketen. Of hebben die producenten al rekening gehouden met de zoveelste wetswijziging!?
Wie helpt de nederlandse touroperators over de brug met de invoering van de nieuwe ecotax? Oh oops, die zijn al klaar. Die wijziging was natuurlijk ook ruimschoots van tevoren aangekondigd.
Dat de werkzaamheden van het UWV goed blijven verlopen, is voor de uitkeringsgerechtigden van groot belang.De samenleving is vaak niet bereid om voor degenen met een klein budget zich in te spannen.
Slap excuus! Elk ondersteunend overheidssysteem heeft te maken met veranderingen in de wet en regelgeving. Je mag vraagtekens plaatsen als een automatiseerder dit niet onderkend.
Helemaal eens met Twan. Dit project is slecht gecontroleerd en gemanaged.
Het is wel heel makkelijk gedrag om de politiek de schuld te geven. In ander forum artikelen lees je de in- en outside informatie over de besturingsproblemen.
Wat jammer blijft is dat ook nu weer het management zijn handen vol heeft met damage control en zondebokje zoeken. De cultuur die dan ontstaat of al bestaat is van cover-your-ass en een lam geslagen beslis organsiatie.
Het leren van fouten. Dat ook zien als groei blijft moeilijk voor ons nederlandertjes.
Ik hoop voor het UWV en mijn belastingeuro’s dat iemand binnen de politiek of binnen UWV (durft) te gaan evalueren. Zodat deze resultaten uit het verleden niet nog eens herhaald worden.
De evaluatievragen die voor mij zouden spelen:
– Hoe ga je om met veranderende wetgeving / gever. Hoe bestuur je een organisatie / project / leverancier met dit gegeven.
– Hoe stel je zodanig contracten op met leveranciers dat veranderingen in probleem-, doelstelling en scope onderdeel zijn van je contract en projectaanpak.
– Hoe verander ik een cultuur binnen de organsiatie zodat problemen in uitvoering tijdig herkend en aangepakt kunnen worden.
– Welke competenties heeft de organisatie / personeel nodig om dit ongewenst gedrag om te zetten in gewenste resultaten.