Organisaties snappen redelijk wat Unified Communications is, maar meer dan de helft twijfelt over de toegevoegde waarde van de integratie van communicatievormen als e-mail, telefonie en video conferencing.
55 procent van de organisaties is het in hoge mate of enigszins eens met de stelling: "Er bestaat verwarring over de waarde van Unified Communications voor mijn bedrijf". Dat meldt Forrester op basis van onderzoek onder 184 ict managers in Canada, Frankrijk, Duitsland, Engeland en de VS, die unified communications (UC) tot hun takenpakket mogen rekenen.
Ruim 80 procent van deze UC-managers denkt een goed beeld te hebben van het effect dat de integratie van mail, telefonie en videoconferencing op hun organisatie kan hebben. Voor 34 procent van hen is het helemaal helder uit welke componenten een UC-oplossing kan bestaan en voor 45 procent is dat ‘enigszins' helder.
Twijfel
Desondanks is de populariteit van UC volgens Forrester onder de onderzochte doelgroep met 20 procent gestegen sinds vorig jaar, "hoewel dat zich niet heeft vertaald in een grote groei van daadwerkelijke implementaties." Het onderzoeksbureau rapporteert dat 11 procent van de organisaties UC al heeft uitgerold, 16 procent daarmee bezig is en 57 procent de implementatie er van overweegt. 13 procent van de UC-managers heeft geen plannen en 4 procent weet het niet.
Unified Communications
'Unified Communications' (UC) is de integratie van instant messaging, aanwezigheidssoftware, webconferencing en (mobiele, vaste en ip-) telefonie.
Tsja, wie herinnert zich niet de discussie over “PC’s”, die dingen die toch nergens goed voor zijn omdat de typemachine en de telephoon zo uitstekend werken …? Schumpeter heeft nog steeds alle gelijk van de wereld…