Onderzoeksbureau MarketCap verwacht de komende drie jaar een definitieve doorbraak van service-oriented architecture (SOA). Die conclusie komt uit onderzoek dat samen met ict-dienstverlener InterAccess is uitgevoerd.
MarketCap heeft onlangs samen met Inter Access het onderzoek ‘SOA in Nederland 2008′ uitgevoerd.
Eén van de bevindingen uit het onderzoeksrapport is dat bijna 20 procent van de ondervraagde organisaties in Nederland nu actief met soa bezig is. Vrijwel alle ondervraagde organisaties zijn bekend met het SOA-concept en staan er positief tegenover. Daarom verwacht MarketCap dat een grote groep de eerste stappen richting soa de komende jaren zal maken.
Een kleine 10 procent van de ondervraagde organisaties verwacht zelfs binnen twaalf maanden de eerste acties op het gebied van soa. Nog eens 14 procent verwacht dit binnen twee á drie jaar.
Bijna 40 procent van ondervraagden die hebben aangegeven binnen twee jaar actief met soa bezig te gaan ziet als belangrijkste voordelen van soa een flexibelere ict-omgeving en een betere aansluiting tussen ict en bedrijfsprocessen. Veel ondervraagden gaven ook aan dat ze verwachten met soa hun klanten of gebruikers beter van informatie kunnen voorzien en bestaande software (componenten) kunnen hergebruiken. De integratie binnen de ict-infrastructuur die met soa kan worden bewerkstelligd spreekt ook veel van de ondervraagden aan.
Han Dieperink, lid hoofddirectie van Inter Access: "Het gaat niet persé om flexibiliteit van de ict-omgeving, maar om flexibiliteit en wendbaarheid van de organisatie als geheel. De ict speelt hierbij een ondersteunende rol. Soa kan een brug slaan tussen ict en de business. Zo komt de informatievoorziening het beste tot zijn recht".
De bekendheid met soa is volgens dit onderzoek vooralsnog het hoogst bij financiële dienstverleners en bij zakelijke dienstverleners (inclusief de ict-sector zelf). Het zijn ook precies deze segmenten waar het gebruik van SOA of de plannen binnen 24 maanden het hoogst liggen.
Algemeen management en SOA
Een belangrijke uitdaging ligt in het bekend maken van het algemeen management met soa. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de geïnterviewde algemene managers (financieel managers, managers operations etc.) nog onbekend is met het concept. Iets meer dan een kwart geeft aan bekend te zijn met de term soa. Het resterende deel, ruim 15 procent, geeft aan bekend te zijn met de inhoud/invulling van soa.
"Soa’s hebben volgens Dieperink een ander uitgangspunt dan de gangbare en daar moet men nog aan wennen. "In plaats van de ict-capaciteiten staan de wensen en behoeften van de klant centraal. De bedrijfsprocessen worden daar vervolgens op ingericht. Dat betekent dat het management moet meedenken over toekomstige services. Soa wordt dus een onderwerp dat de ict-afdeling overstijgt. Uit ervaring weten we dat de samenwerking tussen algemeen- en ict-management cruciaal is bij succesvolle implementaties."