Oracle heeft afgelopen week de nieuwe soa-productstrategie bekendgemaakt. Oracle's acquisitie van BEA had de laatste maanden een mate van onzekerheid gebracht over de te volgen strategie. Dde laatste product roadmap briefing geeft echter de duidelijkheid die klanten als dienstenleveranciers zochten. Maar de markt staat op scherp.
Uiteindelijk is het een win-win situatie geworden voor alle partijen. Ze hebben gekozen de zwakkere producten te vervangen met de sterkere tegenpolen en het resultaat is bijna een Best-of-Breed productstack. Dat geeft Oracle zeker een brede positie op de markt, maar de competitie staat op scherp.
Andere grote spelers slaan ook hun slag met acquisities om eigen soa-productstacks breder uit te bouwen. Anderzijds zien we echter ook spelers die zich juist meer proberen te differentiëren van deze brede productstacks. Een aantal leveranciers blijft zich focussen op hele specifieke Soa-functionaliteiten, zoals business process management, rules engines, governance et cetera om daarmee leidend te zijn op hun gebied.
Wat we echter ook zien is dat een klein aantal soa-leveranciers hun propositie versterken buiten it-tooling en componenten om en zich richten op het businessproces zelf. Hun focus is op het ontwikkelen van direct toepasbare industrie-specifieke oplossingen en businessproces templates die snelle implementaties kunnen leveren.
Wat de beste strategie is? Alleen tijd zal ons dat leren. Wat we wel weten is, dat het nu deel 2 is. Maar net als met alle grote kaskrakers in het zomerseizoen, daar blijft het waarschijnlijk niet bij…of wel?