Groupmanager KLM ict Vincent Heijman van Air France-KLM vertelt over de innovatieve manier de luchtvaartmaatschappij e-services ontwikkelde. Hiervoor is Air France-KLM genomineerd voor de Computable Award Project van het Jaar 2008.
“Air France-KLM ontwikkelt e-services, zodat klanten naast een vliegticket, ook een hotel of auto online kunnen boeken, of zichzelf kunnen inchecken in de vertrekhal, via internet of met hun mobiele telefoon. We maken dit op basis van Service Oriented Architecture (soa). Service oriëntatie is een manier om e-services op eenduidige wijze te implementeren. Soms begeven we ons op onontgonnen terrein. En dat is spannend. Vooraf oplossingen bedenken voor eventuele risico’s is de belangrijkste uitdaging. Dat doen we met goeie mensen bij de business en KLM ICT, zowel conceptuele denkers als implementators als beheerders, mensen die het vak beheersen en methoden en technieken pragmatisch toepassen. We werken nieuwe, innovatieve ideeën uit en dat geeft superveel energie.”