Het zoeken naar de juiste informatie is een veelal tijdrovende aangelegenheid. De opkomst van het semantische web zal hierin een aanzienlijke tijdswinst opleveren waarmee dus kosten bespaard gaan worden.
Dit, over het algemeen onbekende begrip, wordt met name in de groep bedrijven die als vooruitstrevend mag worden gekenmerkt, al vaker herkend. Tevens blijkt dat er al veel gebruik gemaakt wordt van deze techniek, vaak zonder dat organisaties dit in de gaten hebben. Dit blijkt uit een onlangs door MarketCap in samenwerking met Aduna uitgevoerd onderzoek onder grote organisaties.
In het onderzoek zijn de bedrijven ingedeeld in de innovation adoption curve van Rogers. Het blijkt dat één op de vier organisaties uit de groep innovators, early adopters en early majority bekend is met de term Semantic Web (Web 3.0). Dit geeft aan dat het Semantic Web aan het vertrekpunt staat van de fase die in het algemene marktadoptie wordt genoemd.
Opvallend is dat achter de schermen de semantische technologie al verder doorgedrongen is. Wanneer de definitie* gegeven wordt van het semantische web, geeft driekwart van de organisaties aan deze al te gebruiken of van plan te zijn binnen een jaar een project te starten op dit gebied. Er is dus duidelijk behoefte aan op het semantische web gebaseerde technologieën.
Dit blijkt tevens wanneer gevraagd wordt naar het nut van het semantische web. Circa 85 procent van de organisaties bevestigd het nut ervan. Er wordt ook aangegeven, dat er nog wel meer kennis opgedaan moet worden. Dit komt overeen met de beginfase van de marktadoptie. Semantic Web (Web 3.0) staat qua bruikbare applicaties nu serieus aan het begin van een groeispurt in de markt.
Ralph Pere, CEO van Aduna, zegt hierover: "Wij helpen bedrijven en instanties bij het ontsluiten, integreren en beschikbaar stellen van informatie uit zeer diverse bronnen. Door inzet van onze, op semantic web standaarden gebaseerde oplossingen, constateren en realiseren onze klanten een aanzienlijke verbetering in hun informatievoorziening en -uitwisseling. Bedrijven en instanties gebruiken onze producten voor enterprise search, data-discovery, business intelligence en e-commerce doeleinden. Dit onderzoek bevestigt de groeiende adoptie van semantic web technologieën. Deze groei uit zich tweeërlei: van publieke naar commerciële sector, van bedrijfsonderdeel naar bedrijfsbrede toepassing". Naar de mening van MarketCap staat de ontwikkeling van semantic web vlak voor het begin van de zogenaamde S-curve. Dit betekent dat er binnen nu en afzienbare tijd een enorme groei in de vraag en het gebruik te verwachten is. Het gebruik van semantic web zorgt voor een veel bredere basis van Business Intelligence toepassingen. BI zonder semantic web toepassingen zal binnen nu en 5 jaar niet meer geaccepteerd worden binnen grotere instanties.