Het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle heeft het afgelopen jaar de omzet in Europa met 32 procent zien stijgen tot 7,9 miljard dollar. Bestaande klanten namen meer producten af en ook producten van overgenomen leveranciers droegen extra omzet bij.
De omzet van Oracle in Europa, Midden-Oosten en Afrika is in het zojuist afgesloten boekjaar 2008 uitgekomen op 7,9 miljard dollar. Dat is een stijging met 32 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Executive vice-president Sergio Giacoletto van Oracle wijst erop dat bestaande klanten steeds meer producten van de softwarebouwer afnemen.
Giacoletto: "De strategie van Oracle is klanten te voorzien van een portfolio van horizontale en industriespecifieke applicaties in combinatie met database, middleware, enterprise performance management en business intelligence-oplossingen. Klanten vertrouwen op een kleiner aantal softwareleveranciers en kopen in toenemende mate verschillende producten als applicaties, middleware en de database."
Overnamestrategie
Daarnaast ziet Oracle een groei in de afzet van producten van leveranciers die de afgelopen tijd werden overgenomen. Begin mei gaf de Europese Unie het groene licht voor de overname van middlewareleverancier BEA Systems. Tegelijk met de overname van BEA kondigde Oracle de aankoop van Captovation aan.
De maanden daarvoor kocht het bedrijf al de softwareleveranciers Bharosa, Bridgestream, LogicalApps, Interlace Systems en Moniforce. Elk van deze producten voegt een stukje ontbrekende functionaliteit toe op strategische gekozen gebieden, zoals security en ECM. De bijdrage aan de groei van de omzet bevestigt volgens Giacoletto het succes van Oracles overnamestrategie.
Efficiënter factureren
In het afgelopen kwartaal werd in Nederland onder andere een overeenkomst gesloten met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en telecomleverancier KPN. Program manager Frank Veldhuizen bij KPN: "Met Oracle Application Integration Architecture for Communications hebben we bedrijfsapplicaties bij KPN kunnen integreren, waardoor we efficiënter factureren. Door de keuze voor standaardintegratie in plaats van maatwerk, hebben we veel geld en tijd bespaard."