Websites die Flash gebruiken, moesten tot nu toe ook een html-alternatief bieden zodat de crawlers van zoekmachines ze kunnen indexeren. Adobe geeft Google en Yahoo! technische informatie waarmee zij voortaan Flash-sites kunnen doorzoeken.
Google en Yahoo! zijn straks in staat websites gemaakt in Flash te indexeren en dus doorzoeken. Flash-maker Adobe heeft daarvoor technische gegevens verstrekt aan de twee zoekmachines. Daarmee is Flash-content voortaan te vinden voor de gewone websurfer. Dit geldt overigens niet voor Flash-films, die een variant van deze Adobe-technologie gebruiken.
Tot op heden moeten websites die 'gevonden willen worden' ook altijd zorgen voor een html-alternatief, maar dat mist vaak de multimedia-mogelijkheden van de Flash-content. Technisch gezien zijn er in html alternatieve mogelijkheden voor multimedia, maar dat vereist meer werk. Webontwikkelaars hebben straks dus minder werk om hun werk vindbaar en doorzoekbaar te maken.
Adobe wil hiermee meer momentum scheppen voor zijn Flash-technologie, veel in gebruik voor games en films maar ook voor flitsende navigatie en interactieve website-content. Veel Web 2.0-sites die niet gebouwd zijn op basis van AJAX (Asynchronous Javascript And XML) gebruiken dan ook Flash van Adobe. Dit betreft ook sites die zogeheten rijke internetapplicaties (RIA's) bieden, dus software als dienst (SaaS) zoals een online-tekstverwerker.
Macromedia en Microsoft
De producent van Photoshop kreeg de Flash-technologie in 2005 in handen met de overname van toenmalig concurrent Macromedia. Sindsdien is Flash flink uitgebouwd en kent het veel nieuwe toepassingen. Inmiddels is Microsoft opgestaan als nieuwe concurrent met zijn SilverLight-technologie, die ook draait op Mac OS X en Linux. Adobe heeft echter een flinke voorsprong.