De klanten die van Verizon Business communicatie- en netwerkdiensten afnemen zijn vooral wereldwijd opererende multinationals. Dat zijn er ongeveer 5.700. Europa is belangrijk voor Verizon: 86 procent van alle multinationals hebben er hun hoofdvestiging of een substantiële vestiging. Met zo'n doelgroep en de omvang van het Verizon-netwerk moet het aantal concurrenten op de vingers van één hand te tellen zijn.
Nancy Gofus van Verizon Business heeft aan twee vingers genoeg als ze de concurrenten aftelt. Ze is senior vice president en chief marketing officer en was voor de fusie van Verizon en MCI in 2001 bij de laatste onderneming verantwoordelijk voor R&D en productontwikkeling. "We concurreren met BT (British Telecom) en in iets mindere mate met AT&T. Daar blijft het bij. Om een multinationale onderneming probleemloos te voorzien van netwerk- en communicatieverbindingen dien je als aanbieder naast een reusachtig groot netwerk te beschikken over een aanwezigheid in zoveel mogelijk landen."
Dat geldt ook voor unified communications, de combinatie van communicatie via het web, audioverbindingen, video en instant messaging. Roberta Mackintosh, bij Verizon Business executive director Global Voice : "Door hun aard en omvang zijn multinationals buitengewoon geïnteresseerd in het op deze wijze delen van informatie, in onderwijs op afstand, trainingen, opleidingen, webgebaseerde ondernemingsbrede applicaties en het samenwerken via het net van projecteams uit verschillende regio's (collaborative working). Dat loopt van audio tot videotoepassingen in HDTV-kwaliteit."
Gofus wekt niet de indruk zich erg veel zorgen te maken over de concurrentie uit Groot-Brittannië en de VS. "Op BT hebben we een aantal streepjes voor. Wij beschikken over een uitgebreid bedraad en draadloos netwerk in de VS, BT niet. En wij hebben veel meer van onze wereldwijde infrastructuur in bezit. Dat geldt vooral voor de verbindingen naar en in China, waar de markt het meest explosief groeit en dat bovendien de Olympische Spelen organiseert."
"AT&T is nog steeds erg netwerkgeoriënteerd, terwijl je voor de markt van unified communications bij multinationals toch over een veel meer holistische aanpak moet kunnen beschikken, inclusief expertise op het terrein van beveiliging en consultancy. Die aanpak hebben wij wel, en AT&T veel minder. Van regionale telecombedrijven als France Telecom/Orange, Deutsche Telekom of jullie KPN hebben we als speler op de multiregionale wereldmarkt veel minder last", aldus Gofus.
Partners, geen concurrenten
En concurrentie uit andere hoek, van Microsoft of Cisco? "Microsoft en Cisco zien we volstrekt niet als concurrenten; het zijn wel goede partners van Verizon", vertelt Mackintosh. "Ze beschikken over grote expertise op het terrein van de desktop en netwerkcomponenten en daarom werken we graag als partner met ze samen. Niemand beschikt in zijn eentje over een compleet product. Dat geldt voor ons, maar ook voor hen. Vandaar dat iedereen op zoek is naar de juiste partners om alle stukjes van de puzzel bij elkaar te krijgen."
"Onze klanten zijn langzamerhand zo ver dat ze over unified communications willen praten. Kostenbesparing als drijfveer wordt van minder belang. Het gaat veel meer om extra mogelijkheden, additionele features en het creëren van een eenvoudige en uniforme werkomgeving voor de medewerkers waar ook ter wereld. Hoofdpunten van discussie met onze klanten liggen op het terrein van het internationaal doorverbinden van gesprekken, follow me/find me mogelijkheden om veelreizende medewerkers snel te vinden en de integratie van vaste en mobiele communicatie (gsm en Wi-Fi). Daarnaast zijn veel multinationals geïnteresseerd in de integratie met bijvoorbeeld Outlook-agenda's en interne en externe telefoonboeken.
Kerngegevens Verizon
Verizon behaalde in 2007 een omzet van 93,5 miljard dollar waaraan het 5,5 miljard dollar nettowinst overhield. Verizon Business omvat ongeveer een kwart van de totale onderneming; de wireless divisie is verreweg de grootste en is goed voor bijna de helft van de omzet van Verizon.
De onderneming is actief in 75 landen en beschikt over 115 kantoren. Verizon heeft circa 232.000 medewerkers, waarvan 4650 in de Emea-regio. Verizon heeft 485.000 mijl aan land- en zeekabels in bezit en beheert dat netwerk vanuit vijf global network operations centers. Het netwerk ondersteunt ruim 200 datacenters over de hele wereld en meer dan een half miljoen verbindingen met klanten.