Nadat Covide eerder de synchronisatie met op Windows gebaseerde PDA’s via een innovatieve route realiseerde, heeft ‘de kantoorsoftware waarmee u in één keer uw organisatie ook echt organiseert’ nu ook de synchronisatie met de populaire Blackberry beschikbaar gesteld. Ondanks de bedenkingen die er zijn.
De van oorsprong (1999) Canadese oplossing kwam in opspraak na speculaties over de Amerikaanse regering die de BlackBerry stelselmatig zou afluisteren. Frankrijk heeft als reactie daarop de BlackBerry voor regeringsambtenaren in de ban gedaan. In Nederland stelde Wouter Bos, dat als stelregel afgesproken is, dat de BlackBerry nooit voor het verzenden van vertrouwelijke informatie gebruikt zal worden. Desondanks heeft de Blackberry inmiddels een flinke positie veroverd op de markt van mobiele apparaten voor mail, agenda’s en internet.
Bij Covide vond men lang, dat een webbased oplossing zonder synchronisatie moest kunnen. Omdat de markt daar vooralsnog anders over denkt, is sinds 2006 aansluiting gezocht bij het door o.a. Nokia, Siemens, Apple en Microsoft ondersteunde project Funambol. In maart 2007 resulteerde dat een mooie en stabiele synchronisatieoplossing zonder noodzaak van een cradle met alle PDA’s die gebruikmaken van Windows Mobile.
Potentiële klanten blijken toch soms met Blackberry’s te willen gaan of blijven werken. Binnen Funambol wordt de Blackberrytechniek inmiddels ook ondersteund. Na een uitgebreide pilotfase is vanaf nu ook de samenwerking van Covide met Blackberry een feit.
Willem Massier van Covide zegt: "Het gaat immers niet om ICT maar over wensen en eisen die mensen hebben en die je met ICT kunt inlossen. Zelfs los van ‘ICT-gedoe’. Zelf gebruik ik een PDA met telefoonfunctie van HTC met Windows Mobile, maar wanneer klanten liever met een Blackberry willen werken, dan moet dat gewoon ook kunnen. Bij Covide hanteren we de eenvoudige stelregel, dat de klant geen zin heeft in ‘gedoe’. Dingen moeten werken. Dat is het eerste. Daarnaast is de werkplek van vandaag een heel andere dan die van zeg tien jaar geleden. Het is eigenlijk niet te vergelijken. Denk aan de groeiende noodzaak van flexibele werkplekken, betere beveiliging van data, de noodzaak van lagere kosten en meer productiviteit in samenhang met beter samenwerken en een betere interne communicatie én het al genoemde ICT-gedoe met de daarmee samenhangende kosten. Allemaal zaken waar ondernemingen en hun medewerkers mee wordt geconfronteerd en die vragen om een andere aanpak dan via ‘houtje-touwtje’.
Ik ben veel onderweg. Een PDA waarin alle voor mij noodzakelijke actuele informatie direct beschikbaar is, vind ik belangrijk. lk weet zeker dat wat ik in mijn PDA zie, dat dat de laatste informatie is. En als de directe verbinding met Covide te traag is, wil ik ter plekke kunnen synchroniseren om in elk geval de meest urgente info beschikbaar te hebben."
Omdat de Covide-kantooromgeving zich op een centrale locatie bevindt, is een computer, mobiel apparaat (PDA of Blackberry bijvoorbeeld) of telefoon met internetverbinding voldoende voor direct toegang. Op de zaak, onderweg en thuis. Daardoor past Covide prima in organisaties met flexibele werkplekken, vertegenwoordigers of monteurs op de weg, en thuiswerkers. Iedereen heeft toegang volgens nauwkeurig vastgelegde privileges. Zo loopt men nooit achter de feiten aan. Vanzelfsprekend presteert Covide prima onder alle populaire platforms (zoals Windows XP, Windows Vista en Apple) en browsers (zoals Internet Explorer, Firefox en Safari). Gebruikers hoeven dus in hun organisatie geen ingewikkelde systeemaanpassingen te verrichten om met Covide van start te gaan. Door de nu gerealiseerde ondersteuning van de Blackberry heeft Covide ook op het mobiele platform die filosofie toegepast.