SAS Institute denkt dat de markt een onafhankelijke en specialistische bi-leverancier nodig heeft. Het bedrijf ziet daarom de consolidatie in de markt vooral als kans.
SAS Institute ziet de consoliderende business intelligence-markt vooral als kans. Bert Boers, managing director van SAS Nederland: "SAS blijft zich als specialist concentreren op deze gebieden, in plaats van energie te steken in het integreren van uiteenlopende technologieën en toepassingen om te komen tot één suite van producten." Het bedrijf reageert daarmee op de uitspraken van Business Objects-ceo John Schwarz. Hij zei tegen Computable dat SAS het moeilijk zou krijgen in de consoliderende bi-markt.
Boers denkt dat de bi-markt een onafhankelijke, specialistische bi-leverancier nodig heeft. "Koop je brood bij de bakker of bij de supermarkt? Is het de ‘one-stop-shop’ of kiest de klant liever voor kwaliteit en gemak?", zegt hij. De uitdaging die de verschillende bi-leveranciers nu hebben om technologie met verschillende achtergronden samen te voegen tot een overkoepelend geheel, wil niet zeggen dat het aansluit op de behoeften van de klanten, aldus Boers. "Als er iets in de it-geschiedenis ons leert, dan is dat dat groter niet automatisch leidt tot betere producten en meer tevreden klanten."
De Nederland-directeur erkent dat SAS vooral sterk is op het vlak van analytische software, maar hij denkt dat de behoefte aan die software toeneemt. "Dit wordt onder meer zichtbaar doordat steeds meer leveranciers nu aankondigingen doen op dit gebied." Bovendien vindt Boers echte business intelligence veel meer dan een set standaardtoepassingen voor ‘query & reporting’. "Dit moet bij veel leveranciers doorgaan voor bi."
Naar onze bescheiden mening is er juist een enorme markt voor SAS ontstaan nu hun grootste best-of-breed concurrenten, zijnde Cognos, Business Objects en Hyperion, alleen opgenomen zijn in een ‘bedrijf’ waar Enterprise totaaloplossingen worden aangeboden. Wanneer je BI niet benadert vanuit het standpunt van ‘analyse op financiele en productie cijfers’, maar vanuit echte BI en forecasting gaat kijken, dan denk ik dat SAS heel goed gepositioneerd is. Meer en meer bedrijven beseffen dat er binnen de financiele systemen vaak voldoende ‘CPM’ tools aanwezig zijn, maar dat juist de ‘echte intelligence’ ontbreekt. Diverse onderzoeken van MarketCap tonen dat trouwens ook aan. Verder is het verhaal van de CEO van Business Object uiteraard er ook een van ‘preken voor eigen parogie’.