Na diverse overnames in de bi-markt, is het SAS Institute de enige overgebleven grote bi-specialist. Business Objects-ceo John Schwarz denkt dat SAS het moeilijk krijgt in de concurrentiestrijd met grote spelers als SAP, IBM en Oracle.
Het wordt een harde dobber voor SAS Institute om te overleven in de bi-markt. Dat denkt de hoogste baas van bi-leverancier Business Objects, ceo John Schwarz. SAS is de enige overgebleven bi-specialist in een markt die sterk aan het consolideren is. Zo werd Business Objects vorig jaar gekocht door het Duitse SAP. SAS zal het moeilijk krijgen om te concurreren met IBM, Oracle of SAP, denkt Schwarz.
"Het is lastig overleven in een markt waarin je moet concurreren met grote spelers als Microsoft, Oracle of SAP. Het is veel makkelijker wanneer je concurreren ongeveer net zo groot zijn, zoals Hyperion of Cognos," aldus Schwarz. Deze twee bedrijven werden overgenomen door respectievelijk Oracle en IBM. Business Objects was er niet op uit om overgenomen te worden, maar gezien de veranderende markt was het volgens de ceo wel de beste keuze.
Schwarz noemt SAS overigens niet echt een bi-leverancier, maar vindt het vooral een bedrijf dat analytische software levert. "Wij hebben een veel bredere productreeks. Zij hebben niet dezelfde capaciteiten dan die wij hebben."
Zeer objectieve kijk op zaken van mijnheer Schwarz. Preken voor eigen parochie that is. Deze man toont dat ie visie heeft. Vooral op zaken die zich reeds voltrokken hebben.