Het Canadese bedrijf Research in Motion heeft in het eerste kwartaal van 2008 meer dan tweemaal zoveel Blackberry's verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet groeide met 107 procent en de nettowinst zelfs met 117 procent.
Research in Motion, de Canadese maker van broekzakcomputer Blackberry, zag zijn omzet afgelopen jaar meer dan verdubbelen. De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op 2,2 miljard dollar. Dat is een stijging van 107 procent ten opzichte van vorig jaar en 19 procent vergeleken met vorig kwartaal. De nettowinst ging in diezelfde periode van 223 miljoen naar 483 miljoen dollar. Dat blijkt uit de financiële cijfers over het kwartaal dat eind mei eindigde.
Nieuwe klanten
Er circuleren nu zo'n 16 miljoen actieve Blackberry's, een toename van 16,8 procent in drie maanden. Afgelopen kwartaal gingen er 5,4 miljoen nieuwe apparaten over de toonbank. Meer dan de helft daarvan, 3,1 miljoen, gingen naar zakenlui en ambtenaren die al een Blackberry hebben. Er kwamen 2,3 miljoen nieuwe klanten bij in het net afgesloten kwartaal. Het bedrijf verwacht in het nu lopende kwartaal een omzet van 2,6 miljard dollar te boeken en nog eens 2,6 miljoen nieuwe, actieve klanten aan zijn bestand toe te voegen.
Nederlands kabinet
De Blackberry kwam op de markt als apparaat dat de binnenkomende e-mail op bedrijfsservers direct doorstuurt naar de ontvanger. In Nederland blijken de leden van het kabinet tijdens scherpe politieke onderhandelingen zeer actieve Blackberry-gebruikers. Het apparaat wordt gebruikt voor doorlopend contact met de achterban. In de afgelopen jaren is het e-mailapparaat uitgegroeid tot een volwaardige broekzakcomputer met tal van ingebouwde kantoorfuncties.
De BlackBerry bevindt zich in de markt met concurrenten als de Nokia E-series en pda's met Windows Mobile. Apple probeert met zijn nieuwe iPhone ook een deel van die zakelijke markt naar zich toe te trekken.