Hoewel vandaag de eerste diploma-uitreikingen gepland staan, konden honderden scholen gisteren de herexamencijfers van hun leerlingen nog niet opvragen bij de Informatie Beheer Groep. Het e-loket lag eruit, omdat te veel scholen tegelijkertijd wilden inloggen.
Een storing aan het elektronisch loket van de Informatie Beheer Groep zorgde woensdag 25 juni 2008 op honderden middelbare scholen voor flinke overlast. De scholen zouden op die dag de resultaten van herexamenkandidaten kunnen downloaden vanaf de beveiligde internetomgeving van de informatiereus uit Groningen. De herexamencijfers zijn belangrijk omdat veel onderwijsinstellingen vandaag de eerste diploma-uitreikingen organiseren.
"Op sommige momenten probeerden vierhonderd scholen tegelijkertijd in te loggen op ons elektronisch loket. Dat waren er zo veel dat het systeem het niet meer aankon", vertelt woordvoerster Tea Jonkman van de IB Groep aan Computable. Volgens haar duurde de problemen de hele dag, tot ongeveer 17.30u.
Zestien keer ingelogd
"We gebruiken het e-loket al twee jaar", aldus Jonkman. "Voorheen was het zo dat het loket tijdelijk ‘dichtging' zodra zich te veel scholen tegelijk wilden aanmelden. Omdat het loket tegenwoordig ook voor andere zaken wordt gebruikt, kan dat niet meer. Als nu te veel scholen inloggen, komen ze in een wachtomgeving waar staat dat ze het later opnieuw moeten proberen. In plaats van over een paar uur, proberen ze het vaak al vijf minuten later." Jonkman zegt dat veel scholen dubbele inlogsessies hadden openstaan. "Een school was zelfs zestien keer ingelogd."
Overigens ging het om de herexamencijfers van enkele aangewezen vakken waar slechts weinig leerlingen aan deelnamen, zoals het vak Turks. De resultaten van de meer gangbare vakken waren al eerder bekendgemaakt via het e-loket van de Informatie Beheer Groep. Dat had volgens Jonkman geen problemen opgeleverd. De scholen ontvangen de cijferlijsten vandaag ook per post. "Maar voor de zekerheid gaan we wel even nabellen om te kijken of iedereen de cijfers heeft ontvangen."
Het artikel beschrijft de storing en geeft ook direct de oorzaak. Erg jammer dat de oorzaak zo benadrukt wordt. Betere voorlichting over hoe het systeem te gebruiken zou meer gepast zijn. De schuld leggen bij de scholen is in deze echt een misser. Het product voldoet niet goed aan de eisen zo te zien in piektijden.