Text Mining-software van SPSS biedt bedrijven de mogelijkheid om eenvoudig de mening en relaties van klanten te filteren uit de alsmaar groeiende hoeveelheid ongestructureerde data. Hieronder vallen onder andere e-mails, aantekeningen van callcenter-medewerkers, RSS feeds en onderzoeken.
Met de extra klantinzichten die Text Mining van SPSS genereert vinden organisaties nieuwe manieren om klantverloop te verminderen, productiviteit te verhogen, criminaliteit tegen te gaan, fraude te signaleren en resultaten van marketingcampagnes te verbeteren.
SPSS Text Mining helpt organisaties bij het analyseren van ongestructureerde data afkomstig uit verschillende kanalen. Deze worden vervolgens gecombineerd met gestructureerde data zoals demografische- en transactiegegevens. Op deze manier krijgen organisaties een volledig beeld van hun klanten, werknemers en mogelijk gedrag in de toekomst.
Het toenemende belang van het analyseren van sociale media, zoals consumentenblogs, sociale netwerken, forums en wiki's, verandert ook de manier waarop bedrijven de effecten van marketing meten. SPSS Text Mining-software analyseert enquêteresultaten en klantgegevens uit Web 2.0-toepassingen en voegt deze samen met gestructureerde data. Hierdoor zijn resultaten nauwkeuriger, voorspellingen beter en wordt het klantinzicht groter.