De overheid is gebonden aan vaste wervingsprotocollen en salarisschalen. Dat maakt het vinden van goede ict'ers lastig. Die kiezen, zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt, voor het bedrijfsleven.
Overheidsinstellingen hebben moeite goed gekwalificeerd personeel te vinden. "Wat voor de overheid hete hangijzers zijn bij het aantrekken van geschikte kandidaten zijn de vaak inflexibele arbeidsschalen waaraan ze zijn gebonden", zegt Erik Groenewold die werkzaam is bij Michael Page IT. "De markt biedt veelal betere arbeidsvoorwaarden", vertelt Arend van Beek, voorzitter van de VIAG. De VIAG is de beroepsorganisatie voor personen die in de ict bij lokale overheden werken. Hij merkt dat er ook veel uitstroom is bij gemeenten.
Uit cijfers van onderzoeksbureau De Breed & Partners blijkt dat het vaste salaris bij de overheid hoger ligt dan dat in de zakelijke dienstverlening. Ict'ers werkzaam bij de overheid hebben echter veel minder vaak een leaseauto of bonussen.
Lang wervingsproces
Ook werkt de overheid vaak met allerlei procedures waardoor het wervings- en selectieproces lang duurt. Groenewold: "De procedures duren over het algemeen langer en zijn afspraken minder snel gepland." Het bedrijfsleven maakt de selectie veel sneller waardoor de kandidaat sneller voor hen kiest, merkt salesmanager Ilona Boelens bij Brunel ICT. "Ict'ers hebben momenteel veel keuze voor een werkgever." Brunel ICT maakt gebruik van een deta-vastcontract. Werknemers worden eerst op basis van detachering ingezet en krijgen naar verloop van tijd een vast contract. Door de lange procedures is deze contractsvorm voor de overheid interessant. "Je kunt werknemers alvast inzetten op de afdeling totdat intern voor elkaar is dat de werknemer aangenomen mag worden", zegt Boelens
Gemeenten komen steeds vaker in problemen, doordat ze niet genoeg mensen kunnen vinden. Van Beek: "Zeker kleinere gemeenten, met minder dan honderdduizend inwoners, kunnen niet alle projecten uitvoeren." Gemeenten maken daarom steeds vaker gebruik van extern personeel.
De overheid heeft overal problemen mee. Uitzondering hierop is het verhogen van belastingen, leges, kosten van vergunningen …
Moeten ze hun eisen niet zo belachelijk hoog stellen , door alleen maar HBO te vragen. Kijk ook eens naar een goede CV met een uitgebreide ervaring en 10 jaar ervaring in de pratijk met een MBO achtergrond
Overheid heeft zeker een lang wervingsproces.
Zo solliciteerde ik bij de IT afdeling van de Politie, bleek opeens de vacature te zijn ingetrokken.
(Had al een selectiegesprek achter de rug )
Voor de rest, ben ik het met Wim de Raadt eens omtrent een goede CV etc….
Mensen met een langdurige werk – en levens-ervaring zijn niet zulke jobhoppers.
@Bill: Ook ik heb gedaan wat jij ook deed: VTS-Politie Nederland, ben inmiddels voorbij de ‘Antecedenten Onderzoek’ (screening) maar je hebt gelijk, ook ik hoorde vandaag een uitslag te krijgen van dit onderzoek, niemand weet er iets van, ongelooflijk lang wachten bij die ambtenaren…, als ze morgen niets laten horen, ben ik gevlogen, mijn hypotheek moet ook betaald worden!
Ik las net op deze website dat werken in de ICT al saai gevonden wordt door jongeren. Tel daarbij op het imago van de hedendaagse overheid en je hebt – in mijn ogen – een soort Mission Impossible III “How to automate the Dutch Governement”
Alhoewel, ik zou best eens stage willen lopen op:
– De ict afdeling van de belasting:
Om te zien hoe en wat er nu allemaal voor verbetering vatbaar is.
– Netwerkbeheerder bij de AIVD,
Al die webcams door geheel Nederland in actie zien
– Helpdesker in de aftapkamer van de politie..
Eens kijken wie er nu werkelijk beluisterd wordt en met welke reden..
– Consultant om gegevens verwerking te automatiseren
*Met je Digid binnen 2 werk (ja werk) dagen antwoord krijgen van je overheid
*Vergunning aanvraag via cyberspace,
*Drastische reductie van de overheadkosten en afhandelingstijde van gemeente en overheidspersoneel
* website waarin je alles kon terugvinden over de nederlandse wet,
*subsidies waar je recht op hebt en
*Andere zaken die nu (bewust) voor “den Burger” verborgen blijven achter dure juristen en dikke wetboeken.
Wie weet komt het er nog een keer van 🙂
Toch vervelend dat de overheid daardoor in de vertraging gaat. Het inhuur potje is toch een ander budget en dus merkt niemand dat de inhuur tot 2 keer duurder is dan een creatieve oplossing om een einde te maken aan de starheid van de salarisschalen en arbeidsvoorwaarden.
En dan zit je als ICT-er bij de overheid (LNV) en dan ga je uitbesteed worden…
Laat ze nu eens een interdepartementale ICT-organisatie opzetten, zodat de specifieke kennis in huis blijft en de kosten niet almaar hoger gaan worden, maar dat is blijkbaar ondergeschikt aan de politieke doelstelling om het aantal ambtenaren te reduceren!