Nog steeds zien veel cio’s de iPhone voornamelijk als consumentenproduct. Slechts 2 procent is van plan de smartphone binnen een jaar zakelijk in te voeren. Zakelijk gebruik groeit vrijwel alleen doordat individuele medewerkers hun eigen iPhone voor hun werk benutten.
Slechts twee van de ruim honderd ondervraagde cio’s overwegen de iPhone het komende jaar in hun bedrijf in te voeren. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van analysebureau Bernstein Research. "Volgens mij zien de meeste investeerders de iPhone voornamelijk als consumentenproduct", schrijft analist Toni Sacconaghi.
Voor Apple is het echter van belang om voet aan de grond te krijgen in de zakelijke markt. De fabrikant hoopt dit jaar tien miljoen stuks van zijn smartphone te verkopen en zal daarvoor ook de zakelijke gebruiken moeten paaien. Apple heeft al enkele uitbreidingen gedaan om het toestel interessanter te maken voor zakenlui. Zo is er een software development kit beschikbaar, waarmee bedrijven hun eigen programma’s voor de iPhone kunnen ontwikkelen. Ook werd het apparaat compatible gemaakt met het veel gebruikte zakelijke e-mailplatform Microsoft Exchange.