Wat is SaaS? Software-as-a-service is een softwaremodel waarbij een klant de software niet koopt, maar het gebruik ervan krijgt doorberekend. De software is beschikbaar als een gehoste dienst die toegankelijk is via internet en waarbij de afnemer betaalt via een abonnement. Het is dus niet meer nodig om in softwarelicenties te investeren.
SaaS of ASP?
Een bedrijf dat gebruik maakt van bijvoorbeeld SalesForce kan niet na een jaar zeggen 'Ik wil de crm-oplossing nu binnen mijn netwerk'. Het creëert een vendor lock-in. Bij een strategisch SaaS-oplossing moet het in mijn ogen mogelijk zijn om na afname van SaaS nog te kiezen voor een (aanvullende) on-site oplossing. Daarmee blijf je als een organisatie flexibel en hoef je je niet voor lange tijd te binden aan een vendor. Tenslotte weet je niet hoe de toekomst eruitziet.
Google en Microsoft zijn fors met elkaar in concurrentie, tenminste zo zien zij dat. De oplossingen verschillen dusdanig dat van enig vergelijk niet echt sprake is. Daarnaast zijn er een aantal belangrijke verschillen: Google is Services + Software en Microsoft is Software + Services. Zien we het verschil?
Wat komt er na SaaS…?
Veel ict-beslissers weten niet direct wat SaaS inhoudt en waar services op het gebied van software nu juist het verschil kunnen uitmaken. Moet je nu twijfelen aan het kennisniveau van de ict'er of zorgen de aanbieders van SaaS zelf voor dit probleem? Ik denk het laatste.
Na asp, on demand, managed services, outsourcing, webservices, utility of cloud computing en online services is er nu SaaS. Vraagt de klant tegenwoordig om software of is de behoefte een oplossing te krijgen om bijvoorbeeld goed te communiceren met klanten door gebruik te maken van e-mail, chat, video en telefoon met een goede kwaliteit en een optimale beschikbaarheid? In mijn ogen is het dus ook een zoveelste marketingkreet vanuit het softwarelandschap en hebben de softwareleveranciers zelf aan deze vertwijfeling meegewerkt.
Ik zou zeggen: 'pay as you go'.