Overheden willen hun dienstverlening aan burgers en bedrijven verbeteren. Informatie speelt daarbij een belangrijke rol. Goede gegevens zijn nodig voor adequate en goede dienstverlening, beleidsontwikkeling, handhaving en veiligheid. Daarom werkt de overheid aan een nieuw stelsel van basisregistraties. De Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) vormen daar een onderdeel van.
Half 2009 moeten alle gemeenten een BAG hebben ingevoerd. Om hen daarbij te helpen deed een aantal ‘vooroplopende gemeenten' de afgelopen jaren mee aan een pilotproject. Met hun ervaringen en de lessen die zij hebben geleerd, kunnen alle andere gemeenten hun voordeel doen. Deze pilot wordt maandag 23 juni afgesloten.
In de BAG neemt elke gemeente alle woonplaatsen, straatnamen, nummeraanduidingen, panden, verblijfsobjecten en stand- en ligplaatsen in hun gemeente op. Het zijn dus gemeentelijke registraties. De gegevens uit alle gemeenten worden centraal beschikbaar gesteld via een landelijke voorziening. Burgers en bedrijven hoeven op termijn nog maar één keer hun gegevens te verstrekken.
Klankbord
De gemeenten die de pilot uitvoerden, zijn gemeenten die in 2006 al een eind op weg waren met de invoering van de BAG. Zij fungeerden vooral als klankbord voor het ministerie van VROM. De pilotgemeenten gaven feedback op handreikingen die het ministerie gaf voor de implementatie van de BAG. Dankzij die feedback kreeg het VROM-projectteam een goed beeld of die handreikingen in de praktijk ook goed werken. De feedback leidde ook tot verbeteringen in de handreikingen. De inzet van de pilotgemeenten heeft eraan bijgedragen dat nu inzichtelijk is hoe een gemeente het project BAG het beste kan aanpakken.
Draagvlak
De pilot leverde een schat aan ervaringen, lessen, tips en trucs op waarmee andere gemeenten nu dus hun voordeel kunnen doen. De pilotgemeenten konden met het VROM-projectteam meedenken en meepraten en zo bijdragen aan het vinden van de beste manier om de BAG in te voeren. Het projectteam kreeg dankzij de pilot ook een beeld van de zaken waar – kleine én grote – gemeenten zoal tegenaan lopen. De belangrijkste les uit de pilot is misschien wel dat het creëren van draagvlak in een gemeentelijke organisatie cruciaal is voor een vlotte implementatie van de BAG. De geleerde lessen uit de pilot worden gebundeld in een boekje. Dat wordt op 23 juni gepresenteerd en daarna toegestuurd aan alle gemeenten.
Aan de totstandkoming van de BAG en de ontwikkeling van de technologie om die te implementeren is heel wat ICT te pas gekomen. Bij het project waren Giskit, GouwIT, Vicrea, Getronics Pink Roccade, Grontmij, Geotax & WOZ-support, Centric en Urbidata betrokken.
Feestje!
De pilotgroep BAG is na ruim twee jaar klaar met haar pionierswerk. Op 23 juni 2008 heeft zij haar laatste bijeenkomst. Een belangrijke mijlpaal in het implementatietraject van de BAG. Een mijlpaal die niet ongemerkt voorbij gaat. Het projectbureau BAG organiseert op 23 juni namelijk een feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van de afronding van de pilot.
Tijdens de – besloten – bijeenkomst wordt stilgestaan bij de betekenis van de pilot voor het BAG-project en andere gemeenten. Peter Welling, plaatvervangend secretaris-generaal van VROM, houdt een korte toespraak. Ook reikt hij een boekje uit met de geleerde lessen uit de pilot. En twee van de pilotgemeenten geven een presentatie over de manier waarop zij de BAG nu al gebruiken voor concrete projecten. Wethouder Peter van der Zwan doet dat namens de gemeente Vlaardingen en wethouder Kees Bethlehem en projectleider BAG Gabriel van Tiggelen namens de gemeente Helmond.
Natuurlijk is BAG een goede ontwikkeling voor technische gegevens van de gemeenten.
Daarentegen is de politieke invloed van de website GemeenteAnalyse.nl veel groter door de gebruikersvriendelijkheid voor alle Nederlanders waardoor de inflatie afneemt en de innovatie en uitwisseling toeneemt. De belangenvereniging van ambtenaren (VNG) wordt hierdoor geheel overbodig.
Dit heeft weer gevolg dat de ambtenaren 40 uur per week gaan werken en de miljoenen uitgaven door de gemeente aan uitzendkrachten achterwege kunnen blijven. Stad Utrecht alleen 64 miljoen aan uitgaven voor uitzendkrachten, er zijn nog 443 gemeenten.
Dit heeft weer het vervolg dat de gemeentelijke belastingen voor inwoners omlaag kunnenen heeft mede tot gevolg dat de arbeidsmarkt effectiever benut wordt.