Siemens gebruikt biometrische spraakherkenning om pc-gebruikers die een beroep doen op een helpdesk sneller van hulp te voorzien. Het in samenwerking met Excelsis ontwikkelde product komt na intern testen nu beschikbaar op de markt.
Per dag bellen overal ter wereld wanhopige pc-gebruikers helpdesks op. Daarvan is één op de vijf zijn wachtwoord kwijt. Tot nu toe kon het gemiddeld wel een half uur duren voor de beheerder een nieuw password beschikbaar had gesteld. De nieuwe vinding van Siemens lukt het om binnen drie minuten de pc-gebruiker weer op weg te helpen. De gebruiker schakelt zijn password door de unieke klank en de modulatie van zijn stem namelijk zelf vrij. Siemens IT Solutions and Services past deze oplossing sinds kort in de eigen onderneming toe en biedt ze nu ook aan externe klanten aan. De toepassing betekent een blijvende verbetering van de productiviteit in ondernemingen en instanties.
Het toverwoord is biometrische spraakherkenning: Om zich te registreren, ontvangt de pc-gebruiker van de helpdesk een gecodeerde e-mail met een pin-code en een korte tekst. Vervolgens leest hij aan de telefoon eerst de cijfercombinatie van de pin voor en vervolgens voert hij deze via het toetsenbord in. Daarna spreekt hij de meegestuurde tekst in de hoorn in. Het systeem analyseert op basis van de voorgelezen tekst de karakteristieke kenmerken van de stem en slaat ze op als persoonlijk gebruikersprofiel.
Wanneer de pc-gebruiker zijn password vergeet, belt hij de helpdesk op. Een computerstem vraagt hem nu, een toevallig gekozen getallencombinatie van meerdere cijfers meerdere keren te herhalen. Het systeem vergelijkt tijdens het telefoongesprek het gesproken getal met de opgeslagen stem. Komen de biometrische kenmerken overeen, dan ontvangt de gebruiker via de telefoon een nieuw password, waarmee hij meteen voor Windows kan inloggen. Deze service is voor pc-gebruikers 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar.
Excelsis
De oplossing is door partner Excelsis ontwikkeld en door Siemens Corporate Technology uitgebreid met software-componenten voor spraakherkenning en stembiometrie. Siemens IT Solutions and Services past de biometrische spraakherkenning in Duitsland sinds december 2007 zelf toe. Negen van de tien medewerkers van deze it-dienstverlener is zeer te spreken over de biometrische procedure. Voor Siemens genoeg reden om het product nu ook vrij te geven voor de markt.