Om op lange termijn voordeel te behalen uit het implementeren van een Service Oriented Architecture (SOA) is het opstellen van beheerregels over interne werkprocessen (‘governance') essentieel. Dat zegt de Butler Group.
Organisaties die onvoldoende investeren in het opstellen van beheerregels voor hun Service Oriented Architecture (SOA) falen in het behalen van lange termijn voordelen van deze architectuurfilosofie. Dat is één van de hoofdconclusies in een rapport van de Butler Group dat niet geheel toevallig de titel ‘SOA Governance' draagt.
Volgens de Butler Group is het essentieel om de juiste mensen in de juiste rollen te plaatsen. Hen moet autoriteit worden toegewezen om zo te garanderen dat het architectuurontwerp consistent blijft met zakelijke doelen en eisen.
Chaos
"De meeste organisaties die SOA uitrollen wachten te lang met het implementeren van effectieve governance", zegt Rob Hailstone, Software Infrastructure Practice Director van de Butler Group. "Hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het wordt om governance met terugwerkende kracht in te passen binnen een operationele SOA-omgeving. Desondanks moet die inspanning gedaan worden wil het SOA-initiatief niet in chaos ontaarden."
Het ideale moment om met governance te starten is volgens de Butler Group meteen aan de start van een SOA-traject. Dan moeten niet alleen eigenaren worden aangewezen van services, maar ook gegarandeerd worden dat alle informatiebronnen gedeeld worden.
Forrester
Ook Forrester wees in februari op het belang van governance. Forrester-vice president en principal analyst John Rymer zei toen: "Organisaties moeten vastleggen wie welke service gaat onderhouden. Alleen zo kun je nieuwe versies uitbrengen zonder dat de onderlinge afhankelijkheden verbroken worden."
Wat is een SOA?
Een Service Oriented Architectuur (soa) is een methode om onderdelen van verouderde bedrijfssystemen flexibel beschikbaar te stellen voor interne en externe medewerkers via een netwerk of het internet. De ruggengraat van een soa bestaat uit een Enterprise Service Bus (ESB) die informatie doorsluist vanuit de onderliggende systemen. Die informatie komt beschikbaar in de vorm van web services, die de bouwblokken vormen voor samengestelde applicaties. De kunst is om je web services zo te kiezen dat ze gemakkelijk herbruikbaar zijn binnen steeds nieuwe samengestelde applicaties.
Ik kan een Nederlands onderzoek (zoek op PrimaVera SOA) van de Universiteit van Amsterdam aanbevelen waarin, naast het starten van SOA vanuit de business en het doorvoeren van standaardisatie, governance als succesfactor wordt aangevoerd. De twee voornaamste valkuilen die de onderzochte organisaties noemden, zijn technologisch optimisme en beheer.
Om op dat laatste in te gaan, wat ik vanuit mijn eigen praktijk ervaar is dat beheer van een op SOA gebaseerd systeem niet vanzelf gaat. Er zijn zowel nieuwe soorten ‘beheerobjecten’ als nieuwe taken voor de beheerders. Dit geldt over de hele beheerlinie, dus functioneel beheer, applicatiebeheer en technisch beheer. Omdat er heel veel nieuw en nog niet geformaliseerd is, vereist dit veel improvisatie en communicatie. Beleggen bij de reguliere beheerorganisatie is vaak geen verstandige zet. Ik noem het een adhocratische aanpak (multidisciplinair team met hoogwaardige expertise, veel onderlinge afstemming en weinig formele procedures). Zodra de spelregels van dit nieuwe beheer zijn ontdekt, kan het geformaliseerd worden en worden ‘gepromoveerd’ tot normaal ict-beheer bij de reguliere beheerorganisatie.
Wellicht dat er andere oplossingen zijn maar het onderkennen dat beheer van SOA anders is, is een belangrijkste eerste stap.