De ‘storings-verbeterplannen’ van ProRail leiden op de korte termijn tot minder storingen, maar het ontbreekt de organisatie aan een langetermijnvisie. Dat zegt McKinsey. Daarnaast wijst het organisatieadviesbureau erop dat een nieuw treindienstleidingssysteem niet per definitie zelf hoeft te worden gebouwd. Volgens het adviesbureau zijn er voldoende commerciële totaaloplossingen op de markt.
Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen vaker te maken met grote storingen in treindienstleidingssystemen, doordat in ons land ‘door de jaren heen een samenstel van bouwstenen (hardware en software) is ontstaan'. Dat concludeert organisatieadviesbureau McKinsey in een rapport dat Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat dinsdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De storings-verbeterplannen van ProRail leiden volgens McKinsey op de korte termijn tot minder storingen, maar een lang termijn doelstelling ontbreekt "voor zowel het toegelaten aantal als de impact van deze storingen."
Zelfbouw spreekt niet voor zich
Ook op het gebied van de vervanging van het systeem voor de treindienstleiding ontbreekt het ProRail volgens McKinsey aan lange termijnvisie. Daarnaast wijst het organisatieadviesbureau erop dat ProRail niet per definitie voor zelfbouw hoeft te kiezen. "Op het gebied van treindienstleidingsystemen kiest ProRail ervoor om zelf systemen te blijven ontwikkelen, in tegenstelling tot andere Europese landen. Meerdere spoorbeheerders centraliseren momenteel de verkeersleiding en netwerkbesturing en gebruiken daarvoor softwareoplossingen die ontwikkeld zijn in samenwerking met commerciële partijen."
Vervanging beveiligingssysteem
De onderzoekers van McKinsey waarschuwen daarnaast voor het ontbreken van een integrale aanpak tussen ERTMS (een nieuw pan-Europees beveiligingsssyteem: European Rail Traffic Management System) en project Mistral (een vervangings- en moderningsprogramma voor verouderde beveiligingssystemen).
McKinsey dekt zich in
De disclaimer die McKinsey voorin het rapport "Evaluatie ICT- en beveiligingsystemen en calamiteitenorganisatie" heeft opgenomen, getuigt van een grote juridische expertise, maar wekt minder vertrouwen in de grondigheid van de waarheidsvinding van het organisatieadviesbureau: "Bij het opstellen van dit rapport hebben wij gebruik gemaakt van de informatie afkomstig van de cliënt, ProRail en publiekelijk verkrijgbare informatie. Wij gaan uit van de juistheid van deze informatie en hebben de informatie niet altijd kunnen verifiëren. Derhalve kunnen wij niet instaan voor de juistheid en volledigheid van deze informatie en wijzen iedere aansprakelijkheid nadrukkelijk af."