Wanneer doet een cio het goed: als het aantal incidenten gering is, de veiligheid is gewaarborgd of juist als hij/zij vernieuwend is en tijdig moderniseert. Wat doet een succesvolle it-strateeg eigenlijk anders dan anderen? Unisys onderzocht het en komt tot de conclusie dat ‘leiders’, die op een gebalanceerde manier best practices inzetten voor ict-strategieën, innovatiever zijn en bijdragen aan de ondernemingsdoelen.
Leiders zijn volgens het onderzoek ondernemingen die effectief zijn in ict-beheer en de vertaalslag naar ondernemingsdoelen kunnen maken. Ze zetten ict in om werkelijk waarde te creëren zoals klanttevredenheid, loyaliteit en retentie.
Kostenreductie is prioriteit voor de meeste organisaties maar leiders richten zich niet alleen op kostenreductie. Ze werken met service-deliverymodellen en maken een mix van mensen, processen en automatisering. Ze kijken ook verder dan de eigen organisatie en schakelen outsourcingpartners in, en beslissen op basis van best-practices.
Veel voordeel valt te behalen met innovatie binnen service management. Zo kiezen leiders mede op basis van klanttevredenheid/upselling, klantloyaliteit/retentie en flexibiliteit. Leiders waarderen innovatie en creativiteit, in tegenstelling tot anderen.
De drie belangrijke best practices die leiders het meest effectief vinden voor het gebruik van ict:
- Kennismanagementtechnieken en -tools;
- Gebruik van modelingmethoden om oplossingontwikkeling te beheren;
- Innovatieve delivery modellen, zoals software as a service (Saas), waarmee service delivery naar de eindgebruiker geautomatiseerd wordt.
Kortom, ict-leiders hebben oog voor mensen, niet alleen middelen; ze leren van ervaringen en werken actief aan verbetering van de ondernemingsdoelen. Ze staan open voor creatieve oplossingen en zijn niet bang om te innoveren. Daarbij kijken ze niet alleen naar binnen, ze luisteren ook naar organisaties buiten de eigen onderneming – en in veel gevallen zijn dat outsourcingpartners.