Bedrijven weten vaak niet dat er een dief op het netwerk is geweest en dat hij wat heeft meegenomen. Als ze achteraf op het probleem worden gewezen, duurt het nog heel lang voordat het probleem is aangepakt.
Dat is raar, want als het een kapot slot of een kapot raam was geweest, dan was het probleem binnen een dag aangepakt. En dat terwijl de kans dat je digitaal beroofd wordt tegenwoordig groter is dan dat het in het echte leven gebeurt.
Toch denk ik niet dat het met bewustwording te maken heeft. Steeds meer bedrijven zien de noodzaak van een goede digitale beveiliging in. Werd voorheen nog door de directeur geroepen dat hij de return-on-investment niet duidelijk kon maken. Tegenwoordig is het net een goede verzekering.
Maar hoe duur wil je de verzekering maken? Een groot slot op de deur betekent dat ik iedereen een sleutel moet geven. En als ik wil dat veel mensen binnen komen, zijn dat een hoop sleutels. Een hoop beheer dus. En het beperkt je in je flexibiliteit. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om werknemers thuis aan de slag te laten gaan. Een goede ontwikkeling, want op de weg wordt het ook alleen maar drukker. Maar thuis werken betekent een ander ip-adres voor de werknemer en er moet een extra sleutel worden aangemaakt. Of je wilt, iets dat bij ons op de redactie vaak voorkomt, dat werknemers op een andere plek aan de slag kunnen. Dat kun je voorkomen door werknemers van te voren toestemming aan te laten vragen om een extra ip-adres te gebruiken. Maar ben je dan nog flexibel?
Het is een lastige discussie. Wanneer ben je veilig genoeg? Wanneer ben je te veilig? Het is een vraag waar geen eenduidig antwoord op te vinden is en veel bedrijven worstelen ermee. Het is ook een vraag die ieder jaar een ander antwoord oplevert. De bewustwording is er in ieder geval. Nu de oplossing nog.