Organisaties zijn in hun bedrijfsvoering in grote mate afhankelijk van informatie en met name de beschikbaarheid en toegankelijkheid van deze informatie. Echter, de ontoegankelijk van deze kritieke bedrijfsinformatie kost Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen jaarlijks ruim 2 miljard euro.
Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde "Storage & Information Lifecycle Management | Netherlands" survey van MarketCap.
MarketCap heeft met het survey allereerst onderzocht welke data een organisatie eigenlijk als meest kritisch ervaart voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en de bedrijfsprocessen. Ruim een kwart van de bedrijven en instellingen met 50 of meer werknemers beschouwt informatie over service en producten als de meest kritische of onmisbare informatie. Daarnaast wordt bijna 16 procent productie-informatie en bij circa 15 procent van de bedrijven de informatie over / van klanten en (binnen de publieke sector) burgers beschouwd als ‘meest kritisch’.
Mariëlle Custers, senior consultant bij MarketCap geeft aan: "Het feit dat mass billing informatie slechts in geringe mate wordt genoemd als meest kritisch heeft voornamelijk haar oorzaak in het feit dat slechts bij een gering aantal organisaties, bijvoorbeeld binnen de sector nutsbedrijven, sprake is van applicaties, die dergelijke informatie verwerken. Opmerkelijk is echter wel dat organisaties marketing en marktinformatie in geringe mate als bedrijfskritisch beschouwen. Dit zou men kunnen uitleggen als dat organisaties in Nederland niet of nauwelijks op korte termijn management sturing geven op basis van marktinformatie".
De survey laat vervolgens zien dat bijna 40 procent van de respondenten in de afgelopen 24 maanden één tot twee maal te maken heeft gehad met een situatie dat de bedrijfskritische informatie niet aanwezig, toegankelijk c.q. tijdig beschikbaar was. Gemiddeld hebben bedrijven binnen de onderzochte populatie ruim eens per twee jaar geen toegang tot noodzakelijke bedrijfkritische informatie. Waarmee met ‘geen toegang’ een situatie bedoeld wordt welke tot frustratie en belemmering van de normale (business) processen leidt. Dit betekent dat elk jaar gemiddeld 50 procent van de organisaties geconfronteerd wordt met een dusdanige onbereikbaarheid van cruciale data, dat een bedrijf hiermee serieuze schade leidt.
Bij grote ondernemingen (vanaf 1000 werknemers) ligt het percentage lager dan bij kleinere ondernemingen. Mariëlle Custers van MarketCap vult hierbij aan: "Veelal zullen deze grotere organisaties hun back-up en recovery beter geregeld hebben. Echter, wanneer bij een organisatie met minimaal 1.000 werknemers er iets fout gaat, dan gaat dit ook meestal goed fout. Per schade moment zullen de kosten derhalve hier dan ook aanzienlijk hoger zijn, dan bij kleine of middelgrote organisaties. Ondanks de lagere percentage van ontoegankelijkheids momenten, is de absolute schade bij grotere organisaties omvangrijker dan bij het MKB".
Gemiddeld is deze schade per bedrijf per jaar circa 190.000 euro. Het gaat hierbij zoals eerder gemeld om (profit) bedrijven en instanties binnen de publieke sector met 50 of meer werknemers. Voor de totale doelgroep betekent dit een totale jaarlijkse schadepost door onbereikbaarheid van bedrijfskritische data ter grootte van 2,2 tot 2,3 miljard euro. Hiermee is de afhankelijkheid van data duidelijk aangetoond.
Over de survey "Storage & Information Lifecycle Management"
Het onderzoek "Storage & Information Lifecycle Management" van MarketCap is uitgevoerd onder bedrijven en overheidsinstellingen in Nederland. Het onderzoek is een algemene en specifieke verkenning van de markt op het gebied van storage en Information Lifecycle Management en gaat in op trends en ontwikkelingen. Het onderzoek is te bestellen bij MarketCap en kost € 2.750,-.