Kabelbedrijf Ziggo overweegt een beursgang. De onderneming bereidt zich er op voor, hoewel het beursklimaat slecht zou zijn. De consumentenbond volgt het bedrijf nauwgezet na tienduizenden klachten over de dienstverlening en de private investeerders zouden geen langetermijnvisie hebben.
Het nieuwe kabelbedrijf Ziggo heeft plannen voor een beursgang. Dat schrijft het Financieele Dagblad. Volgens financieel directeur Walter Blom zal het waarschijnlijk nog wel enige tijd duren voordat het bedrijf beursgenoteerd is. "We zijn ons aan het voorbereiden, maar op dit moment is het beursklimaat slecht", zei hij. Zijn onderneming zou onder meer bezig zijn met de aanpassing van zijn corporate covernancestructuur.
Een beursgang lag lange tijd niet in de lijn der verwachting. De onderneming zinspeelde tot nu toe steeds op een fusie met branchegenoot UPC, om zo een front te vormen tegenover KPN. De eigenaar van UPC, het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Global wees een fusie echter afgewezen. Momenteel is Ziggo, dat in mei ontstond door een fusie van de kabelaars Casema, Essent Kabelcom en Multikabel, in handen van de twee Britse investeringsfondsen Warburg Pincus en Cinven. Zij kochten de drie onderdelen van Ziggo tussen 2005 en 2007 voor in totaal 5,2 miljard euro.
Onder vuur
Het kabelbedrijf ligt al enige tijd onder vuur. De slechte kwaliteit van de dienstverlening en duizenden klachten waren voor de Consumentenbond aanleiding om een apart meldpunt open te stellen. Bovendien waarschuwde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid begin juni voor de kortetermijnvisie die veel private investeringsmaatschappijen hebben. Er zou volgens het adviesorgaan van de overheid een reëel risico bestaan dat de duurzaamheid, toegankelijkheid en beschikbaarheid van infrastructuur in het gedrang komt.
Ziggo's financieel directeur Blom beaamt dat. Hij vindt het "lastig dat private equity-huizen een beperkte horizon hebben. Als je met ze praat over investeringsprojecten die lange terugverdientijd hebben, worden ze zeer kritisch, merk ik. Zeker als die periode doorloopt tot na de exit." De meeste private investeringsbedrijven willen na drie tot zeven jaar hun aandelen met winst doorverkopen.
Het record aantal klachten deed mij niet verbazen als ik terugdenk aan mijn ervaringen met @home. @home is immers een deel van Ziggo. De klantgerichtheid en -vriendelijkheid (voor mij geldend als bepalende factor of een geleverde dienst kwalitatief is of niet) was bedroevend achteruit gegaan sinds 2005/2006. mijn vermoeden is dat dit te maken had met interne reorganisaties nadat @home overgenomen was door een investeringsmaatschappij.
Ziggo zie ik als een noodzakelijk genomen maatregel van deze drie partijen. Zij die geen andere keuze hadden dan of marktaandeel inleveren of een blok vormen om toch sterk te staan, aangezien de ADSL-markt een heftiger concurrentieklimaat kent en het feit dat Internet via glasvezel langzaam maar zeker in opkomst is. Ik geloof niet dat Ziggo succesvol zal zijn, gezien er genoeg alternatieven zijn.