Per dag bellen overal ter wereld wanhopige PC-gebruikers helpdesks op. Daarvan is één op de vijf zijn password kwijt
Tot nu toe kon het gemiddeld wel 30 minuten duren voor de beheerder een nieuw password beschikbaar had gesteld. De computer met stemherkenning van Siemens is echter al binnen drie minuten klaar. De gebruiker schakelt zijn password door de unieke klank en de modulatie van zijn stem namelijk zelf vrij. Siemens IT Solutions and Services past deze oplossing sinds kort in de eigen onderneming toe en biedt ze nu ook aan externe klanten aan. De toepassing betekent een blijvende verbetering van de productiviteit in ondernemingen en instanties.
Het toverwoord is biometrische spraakherkenning: Om zich te registreren, ontvangt de PC-gebruiker van de helpdesk een gecodeerde e-mail met een pin-code en een korte tekst. Vervolgens leest hij aan de telefoon eerst de cijfercombinatie van de pin voor en vervolgens voert hij deze via het toetsenbord in. Daarna spreekt hij de meegestuurde tekst in de hoorn in. Het systeem analyseert op basis van de voorgelezen tekst de karakteristieke kenmerken van de stem en slaat ze op als persoonlijk gebruikersprofiel. Wanneer de PC-gebruiker zijn password vergeet, belt hij de helpdesk op. Een computerstem vraagt hem nu, een toevallig gekozen getallencombinatie van meerdere cijfers meerdere keren te herhalen. Het systeem vergelijkt tijdens het telefoongesprek het gesproken getal met de opgeslagen stem. Komen de biometrische kenmerken overeen, dan ontvangt de gebruiker via de telefoon een nieuw password, waarmee hij meteen voor Windows kan inloggen. Deze service is voor PC-gebruikers 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar.
De oplossing is door partner Excelsis ontwikkeld en door Siemens Corporate Technology uitgebreid met software-componenten voor spraakherkenning en stembiometrie. Siemens IT Solutions and Services past de biometrische spraakherkenning in Duitsland sinds december 2007 zelf toe, met als resultaat: negen van de tien medewerkers van deze IT-dienstverlener is zeer te spreken over de biometrische procedure. Siemens biedt de oplossing nu ook aan klanten aan.
De markt voor biometrische oplossingen groeit jaarlijks met gemiddeld 30 procent en zal volgens ramingen van de International Biometrics Group tot 2010 een volume van meer dan 5,7 miljard US Dollar bereiken. De stemherkenning heeft momenteel een aandeel van circa vijf procent, tendens stijgend. "Door het password via de stem te resetten, kunnen de kosten van de helpdesk aanzienlijk worden verlaagd", aldus Gerd Hribernig, hoofd van het biometrie-centrum bij Siemens IT Solutions and Services. "Tevens is een hoge IT-security gewaarborgd. De gegevens worden namelijk bewaard op een aparte server, waartoe slechts een beperkt aantal mensen toegang heeft. Bovendien wordt de informatie voor de vrijgave van het biometrische password gecodeerd naar de PC-gebruikers gestuurd."