ICT-dienstverlener HintTech is door CRF, specialist op het gebied van arbeidsvoorwaarden, uitgeroepen tot Top ICT Werkgever 2008. Dit keurmerk wordt enkel uitgereikt aan ICT werkgevers die voldoen aan de strenge toetsingscriteria.
CRF doet onafhankelijk en internationaal onderzoek naar de waarderingen op het gebied van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, interne promotiekansen, werksfeer en werkomstandigheden, opleiding en training, en innovatie. Om dit te kunnen beoordelen voeren zij gesprekken met medewerkers. Wie aan de door het CRF gestelde eisen voldoet, mag zich een jaar lang Top ICT Werkgever noemen. Vooral jonge, hoogopgeleide ICT-professionals beschouwen dit als bewijs voor goed werkgeverschap en vinden dit belangrijk in hun overweging bij de keuze voor hun toekomstige werkgever.
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
HintTech behaalde een gemiddelde score van een 8,5 uit 10 (oftewel: 25,5 ster uit de te behalen 30 sterren). Met name de secundaire arbeidsvoorwaarden scoorden hoog (een 10), maar ook interne promotiekansen en innovatie werden als positief gewaardeerd door de medewerkers. Ted de Gouw, projectleider bij HintTech, licht toe: "HintTech geeft je de mogelijkheid om door te
groeien. Ik heb voorheen voor grote ICT-dientverleners gewerkt en daar waren ze blij als je deed waarvoor je werd aangenomen. Bij HintTech wordt er gekeken naar je ambities en mogelijkheden. Er wordt een persoonlijk groeiplan voor je opgesteld en je kunt de opleidingen doen die je wil."
De Gouw is in 2005 bij HintTech als programmeur begonnen en groeide al snel door naar servicemanager en projectleider. De reden voor het contrast kan in verschillende oorzaken liggen. De Gouw: "Die andere organisaties waren een stuk groter. Je bent dan een radertje in het geheel. Hier is meer aandacht voor de persoon en wat die persoon wil. Daarnaast groeit het bedrijf snel waardoor er veel mogelijkheden ontstaan." HintTech staat al twee achtereenvolgende jaren in de Deloitte Technology Fast 50 en is binnen zes jaar van zeven naar 113 medewerkers gegroeid.
Trends
Uit het onderzoek van CRF komt een opmerkelijke trend naar voren. Het realiseren van een ‘clubgevoel’ met behulp van een zogenoemde Employer Branding strategie wordt steeds belangrijker. "Werknemers willen zichzelf herkennen in de identiteit van de organisatie. Net zoals aan een golfclub, studentenvereniging of uitgaansgelegenheid een bepaalde status ontleend wordt, wordt er ook een status ontleend aan het bedrijf waar je werkt", aldus Marianne Drop, Project Manager CRF Nederland.