Bijna 4,5 maand avances van Microsoft drijven Yahoo uiteindelijk in de handen van de grootste rivaal. Maar toezichthouders kunnen dat nog tegenhouden.
Yahoo maakte bekend dat ze tekent met Google en stopt met Microsoft. Ook Google bericht over de overeenkomst en Microsoft laat weten dat het niks geworden is met Yahoo.
Microsoft zegt dat een overeenkomst met Yahoo meer waarde had kunnen opleveren dan een volledige overname voor 33 dollar per aandeel. Het bleek dat de onderhandelingen toch verder gingen dan was gedacht: Microsoft wilde de hele zoekdienst van Yahoo overnemen en een minderheid van 16 procent in Yahoo kopen tegen een prijs van 35 dollar per aandeel. Op 30 mei al is dat aanbod gedaan.
Afgelopen zondag 8 juni is onderhandeld in een hotel bij San Jose International Airport, met onder meer deelneming van Microsoft-baas Steve Ballmer en van de zijde van Yahoo Jerry Yang en president-commissaris Roy Bostock.
Dit alternatief blijft wat Microsoft betreft mogelijk. De vraag is of dit reëel is, want Yahoo tekende voor vier jaar voor gebruik van AdSense van Google voor (alleen) de Verenigde Staten en Canada, met twee mogelijke verlengingen van het contract van elk drie jaar; dus samen tien jaar als alles goed gaat.
Dat levert Yahoo 250 tot 450 miljoen dollar extra inkomsten op in het eerste jaar. Een schijntje voor Google om zo de overname tegen te houden. De hele premie voor 10 jaar voor Yahoo is door Google binnen één dag terugverdiend met de koersstijging vannacht van 12 miljard dollar.
Beleggers in Yahoo vonden het nieuws niet leuk, maar die in Google wel terwijl ook Microsoft er verrassend positief uit kwam. De koers van Yahoo kelderde met 10 procent en nabeurs met 0,3 procent tot zo’n 23,50 dollar. Daarentegen steeg de koers van Microsoft met ruim 4 procent, tot bijna 28,30 dollar. Het aandeel Google won bijna 8 procent en kwam op 553 dollar.
Maar is dit nu definitief? Zeker niet, want Yahoo en Google nemen 3,5 maand om de toezichthouders de kans te geven te beoordelen of de overeenkomst de concurrentie niet te veel beperkt. Tal van marktanalisten zijn tegen de deal waarbij Yahoo de slaaf van Google wordt.
En ondertussen is dan de aandeelhoudersvergadering van Yahoo. Yahoo-bestrijder Carl Icahn had eerder gezegd dat als Yahoo niet in zijn geheel ten prooi kon vallen aan Microsoft hij een reclameovereenkomst met Google prefereert. Gezien de koersdaling nu zal hij zich mogelijk bedenken. Icahn zweeg, tegen zijn gewoonte in.
Zoals eerder gesteld zou een overname door Microsoft voor Yahoo Nederland en Yahoo als geheel in Europa een reddingsboei zijn geweest. Over samenwerking met Google buiten Noord-Amerika wordt niets gezegd.
Facebook-lekken
Microsoft zal zeker de aandeelhoudersvergadering afwachten maar moet een signaal geven dat ze nog interesse heeft in Yahoo. De genoemde 35 dollar per aandeel Yahoo is een lokkertje. Het alternatief voor Microsoft is nu een groter aandeel in Facebook, maar dat is erg duur.
Facebook is open, en Microsoft flirt voortdurend en meestal zonder succes met open software. Dat doet ze ook vanwege veiligheid. Terecht? Eerder kwamen er details naar buiten over de beveiligings- en vooral privacylekken die de applicaties van derden voor Facebook met zich meebrengen. Washington Post zet de gevaren op de voorpagina van de krant en dan is het ineens een majeure kwestie.
De applicaties zoals spelletjes zijn gratis, maar niets is gratis. Om die te spelen moeten profielhouders vaak persoonlijke data invullen en die vormen handel voor marketing. Sommige gedownloade applicaties geven de maker toegang tot beschermde gegevens van de profielen en soms ook tot die van vrienden.