InterNLnet sponsort niet door geld te geven aan organisaties, maar door diensten te leveren. Dat gebeurt hoofdzakelijk aan sportbonden. Het NOC*NSF is daar een van.
Wat sponsoren jullie precies?
Sander van Aalst, marketingmanager van InterNLnet: "We hebben verschillende sponsorcontracten, maar de basis van veel contracten is de overeenkomst die we hebben met het NOC*NSF. Wij zijn als technologiepartner betrokken bij onder andere sport.nl en andere websites. Ook de website rondom de campagne ‘Nederland in Beweging' hebben we verzorgd. Door het contract met het NOC NSF komen we met allerlei sportbonden in aanraking. We verzorgen nu ook de website van de Zevenheuvelenloop in Nijmegen en de ING Marathon."
Die laatste twee zijn allebei hardloopwedstrijden. Hebben jullie bewust voor deze sport gekozen?
De lokale binding van de evenementen vinden we belangrijk. Ook zijn ze erg aansprekend. Toch hebben we niet specifiek voor hardlopen gekozen. We krijgen zoveel aanvragen dat we niet actief op zoek gaan. We kijken wat bij ons komt.
Wat houdt de sponsoring precies in?
Wij verzorgen de website van deze evenementen. Het gaat om website met enorm veel dataverkeer. Ook is het zo dat de websites, vooral die van de marathons, 363 dagen per jaar weinig te doen hebben, maar twee dagen per jaar, de dag van de marathon en de dag erna, enorm druk zijn. Er gaan dan 200.000 mensen in één keer naar de website. Wij stellen de hosting en onze expertise hiervoor beschikbaar.
Wat betalen jullie voor deze contracten?
Dat is moeilijk uit te drukken. We kiezen ervoor om in natura te betalen. We hebben wel contracten waar we een bedrag voor betalen, maar dat doen we heel weinig. Door onze kennis beschikbaar te stellen hopen we onze expertise op het gebied van hosting te laten zien. Bovendien hebben de partijen daar veel meer aan. Als wij een bedrag zouden geven, moeten ze deze kennis commercieel inkopen. Ik denk dat we de partijen hier veel verder mee helpen.
Wat krijgen jullie ervoor terug?
We worden genoemd op de website, op doeken en in het programmaboekje. We proberen ook rondom het evenement te adverteren. Dat doen we in de lokale krant of in nieuwsbrieven. Verder mogen we soms relaties meenemen naar de wedstrijden.
Wat levert de sponsoring jullie op?
Meten wat het oplevert is heel lastig. We krijgen er uiteindelijk meer klanten door. Door het contract met het NOC*NSF komen we met veel sportbonden in aanraking. We doen bijvoorbeeld ook de hosting voor de KNSB. Dat deden we al voordat we een contract met het NOC*NSF sloten, maar dat is alleen maar meer geworden de afgelopen jaren.