De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) helpt op verzoek van lokale marktpartijen en de lokale overheid van Curaçao bij het opzetten van een Caribbean Internet Exchange (CAR-IX). Specialisten van AMS-IX bemiddelen bij het samenbrengen van marktpartijen en bij de technische opzet van de internet exchange.
Lokale marktpartijen en de lokale overheid van Curaçao hebben de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) gevraagd om de benodigde partijen bij elkaar te brengen voor de oprichting van een Caribbean Internet Exchange (CAR-IX). Job Witteman, ceo van AMS IX: "Nu kopen veel van die partijen hun verbindingen in Miami of New York. Dat is ontzettend kostbaar."
Cara Mascini, chief marketing officer bij AMX-IX: "Inmiddels hebben zes partijen zich aangesloten. Voor een internet exchange is een minimale kritische massa nodig van vijf à tien marktpartijen. Daar zitten we nu dus al aan."
Daarnaast gaat AMS-IX helpen met de technische opzet van de CAR-IX, die naar verwachting in oktober van start gaat.
AMS-IX
De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) werd in 1997 opgericht om netwerkaanbieders de mogelijkheid te geven onderling dataverkeer uit te wisselen. AMS-IX is uitgegroeid tot de grootste internet exchange in de wereld, zowel op het gebied van het dataverkeer (420 Gbps) als wat betreft het aantal aangesloten partijen (299). Nederlandse partijen zijn in de minderheid (32% van het verenigingsbestand), 84% van de leden komt uit Europa, 12% uit Amerika en 4% uit de rest van de wereld.
Tot de leden behoren internetproviders, (mobiele) telecomoperators, carriers, hosting providers, asp's en content providers. De vereniging AMS-IX is honderd procent aandeelhouder van een bv zonder winstoogmerk, die het dagelijks beheer van AMX-IX voert.
Internet Exchange
Een Internet Exchange (IX) is een marktplaats waar partijen (zoals internetproviders, (mobiele) telecomoperators, carriers, hosting providers, asp's en content providers) hun netwerken met elkaar kunnen verbinden. Dat gebeurt vaak met gesloten beurs (via "peering"), wat een grote kostenbesparing betekent in vergelijking met commerciële internetroutes via bijvoorbeeld een commerciële transit-partij.
Dit alles is natuurlijk een stap die gezet wordt door private partijen omdat het commercieel interresant is. Maar het zou ook een goede manier zijn om de electronische dienstverlening van de overheid en andere vergelijkbare digitaliseringsplannen te implementeren in ons koninkrijk. Misschien dat een subsidie op zijn plaats is.