Algemeen directeur Paul Schuyt van Logica Nederland is tevreden met de manier waarop de vroegere ict-dienstverleners CMG en Logica de afgelopen vijf jaar samensmolten tot één bedrijf. CRN’s collega vakblad Computable sprak met de topman over reorganisaties, wapenfeiten en ambities.
In februari veranderde de naam van uw bedrijf van Logica CMG in Logica. Is er geen sentiment onder oud-CMG’ers?
Ik heb vrijwel geen verontruste reactie onder het personeel gehoord over het wegvallen van de naam CMG. Dat toont dat vijf jaar na de fusie van Logica en CMG de bedrijven goed zijn geïntegreerd. Ik heb het hier en daar getoetst en het sentiment onder de oud-CMG’ers valt erg mee. Er is wel als ludieke actie een CMG-wake onder de oudgedienden gehouden, maar dat was dan ook het enige. Dat ging toen onder het mom van ‘We drinken nog een biertje, nemen nog een bitterbal en praten nog eens over die goeie ouwe tijd.’ Het is slechts een naamsverandering, de buitenkant dus. Qua strategie en organisatie is er niets veranderd.
Toch staan er veranderingen op til. In april presenteerde uw bedrijf een uitgebreid reorganisatieplan. Kunt u aangeven waarom hiertoe is besloten?
Logica was een verzameling van bedrijven die weinig profiteerden van de andere onderdelen van de organisatie. Met het plan willen we meer synergievoordelen ontwikkelen. Onze klanten worden internationaler, dus moeten we internationaler kunnen samenwerken. Ook is het handig als we de oplossingen uit het ene land kunnen toepassen in het andere land. Bovendien gaan we meer samenwerken bij de outsourcingactiviteiten, waarvoor we een wereldwijde organisatie hebben opgezet.
Het plan betekent ook dat we goed naar onze organisatie gaan kijken. Onze ceo Andy Green ziet zaken met andere ogen omdat hij van British Telecom afkomstig is. Vreemde ogen zien andere dingen. Zo vindt hij dat we meer sales-georiënteerd moeten zijn en minder bureaucratisch. Dus gaan we nu intern in kosten snijden en dat gaan we investeren in verkoop en marketing. Dat vind ik op zich goed, de backoffice zo klein mogelijk maken en de buitenkant sterk. Daarom juich ik die strategie van harte toe. Het is vrijwel in lijn met wat we in Nederland al deden. Het is eerder een versnelling van wat wij wilden, dan dat het ons voor de voeten loopt.
Wat betekent het plan voor de arbeidsplaatsen?
In totaal zullen er 1300 banen verdwijnen, het merendeel in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland raakt het ongeveer honderd fte’s in niet-declarabele functies, functies die dus niet bijdragen aan de omzet. Een deel vloeit af door natuurlijk verloop en voor een ander deel regelen we omscholing. Voor een aantal mensen zal echter een afvloeiingsregeling getroffen moeten worden. We breiden in Nederland wel ons verkoopteam uit. Ik heb de plannen al gecommuniceerd en er geen ongeruste reacties over gehoord. Voor het eind van dit jaar hoop ik iedereen duidelijkheid te kunnen geven.
Wat is er bij uw bedrijf veranderd sinds u er werkt?
Ik ben in 1987 bij Logica begonnen als consultant en heb in de loop van de jaren alle managementlagen doorlopen. Sinds vijf jaar zit ik op mijn huidige functie. In 1987 werkten er nog maar duizend man. Dat zijn er nu veertigduizend. We zijn nu veel internationaler en sluiten tegenwoordig veel grotere opdrachten af dan destijds. Toen ik begon, gingen de champagneflessen open als iemand een opdracht van driehonderdduizend gulden had binnengehaald. Tegenwoordig sluiten we opdrachten van tussen de 15 en 20 miljoen euro en daar kijken we eigenlijk niet meer van op.
Wat is uw belangrijkste wapenfeit als algemeen directeur?
Dat ik van zesduizend CMG’ers en zeshonderd mensen van Logica één bedrijf heb kunnen maken dat past binnen de Logica Groep.
Hoe omschrijft u de bedrijfscultuur bij uw bedrijf?
De openheid is heel belangrijk binnen Logica. Zo hebben we kantoortuinen en ik ben gemakkelijk aan te spreken. Je kunt hier tegen iedereen alles zeggen wat je wilt. Status is hier ‘not done’. Ik heb geen statusverhogende directiekamer met leren bankstellen en zo. Ook onze innovatie en de betrokkenheid van de werknemers naar bedrijf en klanten is een kenmerk van onze cultuur.
Hoe staat Logica er over vijf jaar voor?
Logica Nederland zal nog steeds een vooraanstaande positie in de Nederlandse ict-sector innemen. We zullen een groot aantal medewerkers in India hebben die werken voor Nederlandse klanten. Ook zullen we tegen die tijd sterker zijn in het Verenigd Koninkrijk en in Zuid-Europa. We willen een Europese ict-speler zijn die kan inspelen op de verschillen van de diverse Europese markten.
En uzelf?
Ik zou over vijf jaar nog heel graag bij Logica willen werken. Wel wil ik op termijn iets internationaals aan mijn cv toevoegen. Bijvoorbeeld als chief executive die verantwoordelijk is voor de landen in Europa behalve de vier grote, of als ceo die verantwoordelijk is voor de divisie Outsourcing Services. Dat zou ik wel leuk vinden