Een portfoliomanager die nadenkt over welke diensten er nodig zijn voor een service oriented architecture is onmisbaar als een bedrijf voor deze infrastructuur kiest. Toch heeft de meerderheid van de bedrijven er geen.
De meerderheid van de bedrijven die kiest voor een service oriented architecture (soa), denkt niet na over portfoliomanagement. Forrester-analist Randy Heffner denkt dat slechts 5 tot 10 procent van de organisaties nadenkt over het inzetten hiervan. Dat zei hij tijdens het Forrester IT Forum 2008 in Lissabon.
Dit beheer is meer dan het bijhouden van een library, zegt Heffner. De afdeling portfoliomanagement kijkt op voorhand welke services nodig zijn en hoe deze in te richten. Er wordt dus niet gekeken naar de applicatie. De afdeling moet bestaan uit ict-architecten, die veel werken met de business. "Het kan niet uit mensen vanuit de business bestaan, want er is wel technische kennis van de diensten nodig", aldus Heffner.
Hergebruik
Volgens Heffner levert een service oriented architecture veel waarde voor de business, maar zijn nog niet alle soa-projecten zo succesvol als ze kunnen zijn. Een van de uitdagingen waar bedrijven mee worstelen is het hergebruik van de diensten. Velen denken bij voorhand niet na of de dienst ook door andere applicaties gebruikt kan worden. Een portfoliomanager kan hierbij helpen.
Ja, ik sluit mij hier van harte bij aan.
Het artikel schrijft over de de rol van portfoliomanager. Ik bekijk dit in de praktijk meer vanuit het proces, want deze rol kan prima door een bestaand team, zoals bijv. een Enterprise Architectuur Team of SOA Comptence Center worden uitgevoerd.
Verder wil ik opmerken dat het goed is om hier ook het begrip Business Service te introduceren. Service Portfolio Management helpt je een stabiele set van hoog niveau (business) services te definieeren die ideaal geschikt zijn om te gebruiken in je business processen, en die, indien juist ontwerpen, de flexibiliteit zoals SOA die beloofd gaan helpen waar maken.
De meer technische en applicatie-specifieke services hoeven wat mij betreft niet meegenomen te worden binnen het Service Portfolio Management proces.