Nieuwe aanbieders brengen nieuwe mogelijkheden. Microsoft, Google, Amazon en anderen bieden de outsourcing aan van eindgebruikerapplicaties en datacenter-diensten zoals storage en computing-cycles. Deze diensten kenmerken zich als sterk gestandaardiseerd, opgebouwd op basis van eenzijdige technologie en met een zeer lage kosten voor de klant. Traditionele aanbieders van outsourcing-diensten moeten nieuwe samenwerkingsverbanden opzetten.
De nieuwe aanbieders kiezen voor sterke standaardisatie. De mogelijkheid van klantspecifieke oplossingen, de capaciteit tot het integreren van legacy en de kennis van technologische diversiteit in de datacentra bieden ze bewust niet – hun historische ontwikkeling vanuit de consumentenmarkt heeft het succes van standaardisatie aangetoond . De klantspecifieke kennis en integratie-kunde moet geleverd worden door de 'traditionele' outsourcingsbedrijven.
Er zijn voor bedrijven voordelen te behalen door de standaarddiensten van Google en Microsoft af te nemen. De diensten zijn over het algemeen betrouwbaar, door hun internetoriëntatie praktisch overal leverbaar en zeer schaalbaar naar grote groepen gebruikers. Daarnaast zijn deze diensten goedkoper en flexibel afrekenbaar per gebruiker.
De servicelevels zijn echter beperkt, de integratie met de klantspecifieke aspecten als security en compliancy zijn onderbelicht of niet aanwezig en de integratie met bedrijfsspecifieke applicaties is mager of niet bestaand.
Ik heb de laatste paar maanden met een aantal klanten gesproken over de impact van deze standaarddiensten. De tendens is om te onderschrijven dat dit 'the way forward' is. De mening is tevens dat de integratievraagstukken door de outsourcers moeten worden opgelost. Een combinatieaanbod, waarbij de outsourcer de regie-rol op zich neemt, wordt gezien als ideaal.
Het lijkt een traditionele rolverdeling, waarbij Google, Microsoft en anderen een sub-contractor rol krijgen in een outsourcingsdeal – een rolverdeling die we kennen en ook vaak toepassen met WAN en hardwareleveranciers. Er is hier echter nog veel te leren – we integreren niet alleen in de back-end systemen; we integreren functionaliteit aan de voorkant, direct op het scherm van de eindgebruiker – en dat eist een goede samenwerking. Vraag er eens naar bij uw outsourcingsleverancier.
Goede analyse. Het combinatieaanbod waarbij de outsourcingsleverancier gebruik maakt van online of ‘cloud-‘ datacenterdiensten heeft nog een positief gevolg voor de markt. De prijzen van de datacenterdiensten zullen zeer transparant zijn. Immers, het vergelijken van de prijs voor email, online-kantoorsoftware of samenwerkingstoepassingen wordt voor de klanten erg eenvoudig. En er is een economische wet die zegt dat transparantie van prijzen leidt tot verlaging van prijzen. En dat is goed nieuws voor outsourcers.