Ruim de helft van de huidige Supply Chain Management (SCM) oplossingen zijn niet voldoende uitgerust op veranderingen als gevolg van globalisering, verticale integratie en online mogelijkheden.
lobalisering, verticale integratie en online mogelijkheden zijn juist de trends die door ongeveer 70 procent aangegeven wordt als zijnde invloed hebbende op de SCM prestatie van organisaties. Dit blijkt uit een onderzoek dat onlangs door MarketCap is uitgevoerd in nauwe samenwerking met TXT e-Solutions. De doelgroep bestond uit algemeen en logistiek management.
Actuele forecasting en goed inkoop management zijn van strategisch belang voor de supply chain prestatie. Bijna iedere manager, tussen 90 en 100 procent, erkent dit. De zelfde respondenten geven echter ook aan, dat forecasting in hun organisatie sterk verbeterd kan worden. Dit is namelijk bij ongeveer 80 procent aan de orde. De SCM applicaties blijken vooral niet voldoende uitgerust te zijn op gebied van globalisering, verticale integratie en online mogelijkheden. Bijna 50 procent van de respondenten geeft aan dat de SCM applicatie niet voldoende is uitgerust op globalisering. Meer dan 50 procent geeft dit aan voor verticale integratie. Bijna 60 procent zegt dat online mogelijkheden niet voldoende geïntegreerd kunnen worden in de SCM applicatie. Resumerend; er is genoeg reden voor en behoefte aan verbetering.
De drie ontwikkelingen (globalisering, verticale integratie, en online mogelijkheden) hebben momenteel al veel invloed op de supply chain. Veel organisaties laten goederen uit het buitenland komen, omdat dit goedkoper of zelfs sneller (uit voorraad) leverbaar is. Daarnaast zijn er organisaties die toeleveranciers overnemen om zo de supply chain te verkorten en efficiënter te maken. Meer dan 60 procent geeft aan dat toenemende globalisering effect heeft op het sourcing (inkoop) en planningsproces.
Alexandria Rumble, Global Product Marketing Director van TXT e-Solutions zegt hierover: "De resultaten laten zien dat veel organisaties handel naar het buitenland uitbreiden om groei te bewerkstelligen. Zij onderzoeken hiervoor nieuwe markten en kanalen. Deze internationale uitbreiding van de supply chain omvat nieuwe complexe niveau’s – wat deze zijn en hoe er mee omgegaan wordt, is de basis van succesvolle groei voor velen. Onze nieuwe oplossing TXT Perform 2008 speelt in op deze trends en zorgt dat deze goed geïntegreerd kunnen worden in het proces".
MarketCap’s BI en SCM research specialist Nicole Horevoorts vult daarbij aan: "Ondanks de zogenaamde integrated solutions, waarbij een ISV alle soorten van applicaties voor de totale supply chain zoals ERP, CRM, SCM, SRM en PLM levert, is er toch een aanzienlijke tekortkoming op gebied van informatie integratie binnen deze (extended) supply chain. Dit betekent dat bij een goede invulling van het SCM onderdeel van de keten men zeker niet per definities bij de traditionele ERP leveranciers moet gaan ‘shoppen’. Eindgebruikers zouden zeer zeker ook eens hun licht moeten opsteken bij de ‘best-of-breed’ partijen. SCM is tenslotte een specialisme en niet zomaar een extensie op een ERP applicatie".