Is het een goed idee om iedere werknemer dezelfde computer te geven, of moet je juist veel verschillende types hebben, zodat er voor iedereen een passend model is?
Voor allebei is wat te zeggen. Om een vergelijking met auto's te maken: waarom zou je iedereen een stationwagen geven, als een voordelige Smart voor veel mensen groot genoeg is, en bovendien makkelijker parkeert? In de it echter, zijn de beheervoordelen van standaardisatie zo groot, dat die snel zwaarder wegen dan de extra kosten van een te ruime hardwareconfiguratie.
Bij een it-organisatie waar ik ooit mee werkte, ging men heel ver in deze standaardisatie. Bij een bestelling van zesduizend notebooks bedong men bij de leverancier dat die op hetzelfde moment bij zijn toeleveranciers identieke componenten bestelde. Dus zesduizend moederborden met precies hetzelfde 'hardware revision level', en hetzelfde Bios. Idem voor de diskdrives en de rest. Het configuratiebeheer van deze machines werd op deze manier wel heel eenvoudig. Er was namelijk nog maar sprake van één configuratie, hierna te noemen: dé configuratie.
Een nadeel is dat je systematische fouten kunt tegenkomen. Daar hebben dan meteen veel mensen last van. Zo was er bij deze notebook af en toe een probleem met de voeding. Maar juist doordat dit probleem vaker voorkwam, was het een bekend probleem. De diagnose was makkelijk, want bekend. De behandeling was zo mogelijk nog eenvoudiger. Omdat alle componenten uitwisselbaar waren, werd in dit geval simpelweg de harde schijf overgezet naar een andere machine en kon men binnen tien minuten weer verder werken. De kapotte machine werd dan wel weer op een rustig moment gerepareerd.
Een leuke bijkomstigheid was dat men bij de aanschaf van zesduizend machines ineens op heel wat meer aandacht van de leverancier kon rekenen, terwijl er bovendien aardige volumekortingen kwamen.