Nederlandse consumenten beginnen de winkelstraten te mijden en ruilen de fysieke winkels overduidelijk in voor digitale winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De omzet van Nederlandse webwinkels steeg tussen april 2007 en april 2008 met 20 procent. Om hoeveel euro het daarbij gaat, maakt het CBS niet bekend. In heel 2007 ging er volgens branchevereniging Thuiswinkel.org voor 4,68 miljard euro over de virtuele toonbanken.
De onderzoeksorganisatie van de overheid meet internetwinkels en postorderaars aan de ene kant en de fysieke detailhandel (statistieken) aan de andere kant.
Het blijkt dat de detailhandel in de bakstenen winkelstraat amper tot geen groei boekte in 12 maanden tijd. "Er is amper sprake van groei."
Onduidelijk is ook welke en hoeveel webwinkels het CBS heeft onderzocht. Afgelopen jaar werden er door verschillende organisaties sterk afwijkende cijfers gerapporteerd. Het KvK ging uit van 2.000 webwinkels in Nederland, Thuiswinkel.org denkt eerder aan een kleine 9.000 en internetkassa Paypal houdt het op 15.000 à 20.000.