Het aantal normale telefoonaansluitingn in Nederland holt achteruit. Binnenkort overschrijdt het aantal digitale belaansluitingen het aantal traditionele verbindingen.
Internetaanbieders spinnen garen bij de verbreding van hun productportfolio’s. Ze verkopen tegenwoordig niet louter internettoegang, maar combineren dat ook met telefonie en televisie.
Het bundelen van die diensten spreekt de consument aan, zo blijkt uit onderzoekscijfers van Telecom Paper.
In het volgende kwartaal zullen er meer digitale dan analoge telefoonaansluitingen zijn. Bij iedere digitale aansluiting hoort, automatisch, een ADSL- of kabelverbinding.
Van de 5,8 miljoen aansluitingen was eind maart 2008 47,4 procent een digitale lijn. Hoeveel consumenten naast internet en telefonie ook digitale televisie bij hun kabel- of telecombedrijf afnemen, vertelt het onderzoeksrapport van Telecom Paper niet.
In het eerste kwartaal van 2008 liep het aantal analoge aansluitingen terug met 5,8 procent, het aantal digitale aansluitingen groeide met 7,7 procent. Van de 2,7 miljoen VoIP-bellers doet 50,1 procent dat bij een ADSL-provider.
De verdeling van de marktaandelen aan het einde van het eerste kwartaal:
- KPN: 33,8 procent,
- Ziggo: 27,3 procent,
- UPC: 18,5 procent, en
- Tele2: 7,5 procent.
De kabel- en telecombedrijven kampen om de gunsten van de bel-, internet- en televisieklant. Met welke portfolio’s en nieuwe diensten ze zich voorbereiden op de middellange termijn zal moeten blijken. Mobiéle telecomaanbieder sluiten samenwerkingsverbanden met internetbedrijven als Google, MySpace en eBay om het veranderde mediagebruik van hun klanten te kunnen volgen.
Bron foto: cwsteeds (CC)