Het opleveren van het miljoenenproject Numeri voor de landelijke ledenregistratie van de Protestantse Kerk Nederland moet worden stopgezet. Dat is het advies van de dienstenorganisatie van de PKN. Als alternatief wil PKN het softwarebedrijf Hagru overnemen.
De dienstenorganisatie van de PKN onderzocht hoe de impasse in de afronding van het nieuwe ledenadministratiesysteem Numeri doorbroken kan worden. Numeri heeft 5,2 miljoen euro gekost en is nog steeds niet af. In het rapport dat naar de synode (het hoogste bestuursorgaan van de kerk) is gestuurd, concludeert de onderzoekscommissie dat het beter is met Numeri te stoppen en te kiezen voor herbouw van het landelijk systeem voor de ledenregistratie.
Herbouw
Uit het onderzoek blijkt dat herbouw evenveel kost als het afbouwen van Numeri. Groot voordeel ervan is bovendien dat de beheerskosten van de software (geschat op een jaarlijkse onderhoudslast van 1,2 miljoen euro) veel lager liggen dan van Numeri (2,2 miljoen euro). Ook kan het nieuwe systeem beter voldoen aan de wensen van de gebruikers. Numeri is namelijk zo complex geworden dat de gebruiksvriendelijkheid te wensen overlaat en elke update van de onderliggende Oracle-software veel extra geld kost, aldus de onderzoekers.
Bij de herbouw van de landelijke ledenregistratie worden waarschijnlijk als hulpmiddelen Microsoft Dynamics en Sharepoint ingezet. Hierdoor verloopt naar verwachting de integratie met de administraties van de lokale kerkgemeenschappen veel makkelijker dan in een Oracle-omgeving. Ook kan het (simpeler) beheer dan bij de dienstenorganisatie worden ondergebracht, in plaats van bij een externe partij.
De Protestantse Kerk is al een aantal jaren bezig met de ontwikkeling van een landelijk systeem waarmee de registratie van de 2,1 miljoen leden op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze kan verlopen. Volgens algemeen directeur Haaije Feenstra is de complexiteit van Numeri te wijten aan de pogingen om de door de synode gekozen standaard software op bijna alle punten aan te passen aan de wensen van de toekomstige gebruikers. "In de aanloop van het project is niet helder gecommuniceerd over wat de gemeenten precies mochten verwachten van het nieuwe systeem."
Overname Hagru
Het voorstel tot herbouw houdt onder meer in dat er een directe koppeling komt tussen het centrale register en het pakket dat veel kerkelijke gemeenten gebruiken: Scipio van kerkautomatiseerder Hagru. De dienstenorganisatie wil dit twintigjaar oude bedrijfje zelfs overnemen, waarna alle PKN-gemeenten per januari 2009 tegen een gereduceerd tarief het basispakket van Scipio kunnen aanschaffen. Gemeenten die nog het oude mainframepakket Baruch gebruiken mogen gratis overstappen naar Scipio. Menno Haagsma van Hagru treedt bij PKN in dienst om de verdere ontwikkeling van de landelijke ledenregistratie wèl tot een goed einde te brengen.
De synode moet deze voorgenomen overname aanstaande 27 juni nog wel goedkeuren, net als het voorstel om te stoppen met Numeri. Als zij inderdaad met dit advies instemt, betekent dit een strop van drie miljoen euro. Van de 5,2 miljoen euro die inmiddels in de landelijke ledenregistratie is gestopt, kan twee miljoen gelden als een blijvende investering in de herbouw, beweert de dienstenorganisatie.
Hooi op de vork
In 2004 besloot de PKN 2,3 miljoen euro uit te trekken voor een webgebaseerde ledenregistratie waarin de burgerlijke, kerkelijke en pastorale gegevens staan van de 2,5 miljoen leden. Dit nieuwe centrale databasesysteem zou uiterlijk 2007 operationeel moeten zijn, ter vervanging van de diverse, verouderde softwarepakketten die de plaatselijke kerken en (wijk)gemeenten gebruiken (circa 2700).
Een eerste proef met Axapta van Microsoft viel negatief uit. PKN koos daarna voor Oracle, waarbij Ordina het pakket bouwt en MCX het beheer regelt. Ook werd het systeem uitgebreid met een boekhoudmodule en een bijdragenadministratie. In november 2006 bleken de projectkosten tot 5,2 miljoen euro te zijn gestegen. Belangrijkste oorzaken: het ontbreken van een strakke projectaansturing, het voortdurend morrelen aan de uitgangspunten van het systeem en de pan uitrijzende inhuurkosten van ict-personeel.
Bovendien zit PKK middenin een grootscheeps centralisatieproces, waarbij een landelijke dienstenorganisatie is opgericht. Daarvoor is een nieuwe ict-infrastructuur nodig. De parallelle invoering van een nieuw registratiesysteem, qua grootte uniek voor de PKN én met een andere werkwijze, is teveel hooi op de vork gebleken.
Hagrusoft blijft
Hagrusoft, dochterbedrijf van Hagru uit Scharnegoutum, blijft buiten de overname door PKN. Het bedrijf levert het pakket Cashflow, financieel-administratieve software voor kerkelijke organisaties en het midden- en kleinbedrijf. Het pakket heette vroeger Ultimo:Admin, in een tijd dat Hagru nog onder de naam Micromize Beheer actief was.
Da’s nog eens de perfecte belangenverstrengeling waar menig gelovige een flinke duit voor in het zakje heeft laten vallen. Die meneer van Skipio is een handige knakker, hij krijgt de kerkledenadministratie zo voor noppes!
Hoe zit het eigenlijk met de privacy in dit projekt dat gekenmerkt wordt van belangenverstrengelingen?
Eerst een reactie aan George: wat jij zegt betreft het eerdere geval rond de ontwikkeling van Scipio. Ten tijde van het ontwikkelen van Baruch (door hetzelfde bedrijf en op kosten van de SMRA) werd tevens gestart met het opbouwen van een eigen pakket.
Nu op het artikel: Geen 5,2 maar 5,5. En er komt meer bij. Wat de PKN nu doet is meer dan geld verslinden. Men koos bewust niet voor de SMRA; die moest maar ‘inkrimpen’ om het destijds anderhalf miljoen Euro kostende project te betalen. Had men eerder wel voor de SMRA gekozen dan was men voor een wellicht voor een fractie van het nu verslonden geld klaar geweest, had men de kennis en kunde nog in huis. Men kende i.t.t. Ordina de landelijke database (er was niet voor niets onderhoud hieraan) en er was voldoende ICT kennis. Omdat het project meer koste dan verwacht werd een zijsprong gemaakt door de SMRA over te nemen. Die zou – zonder erbij betrokken te zijn geweest – juist zorgen voor negatieve reacties.
Hoe ontstond het project? De PKN kreeg het advies van een “ICT-deskundige” een bestaand systeem “om te bouwen” naar een systeem voor kerkledenregistratie (fout1). Natuurlijk is vooraf aan de beslissing geen contact geweest met de SMRA (fout2).Het functioneel ontwerp werd door de ‘bouwer’ geschreven (fout3)…. ik kan nog wel doorgaan. Gedurende de periode 2004-2008 is er zelfs geen behoefte geweest eens te kijken naar de klantenbindingen. Het bezuinigingen op het project, bijvoorbeeld het niet willen investeren in helpteksten binnen het pakket, het verder willen investeren in e-learning enzovoort geeft de situatie hoe het nu is. Men heeft de bal hard teruggekaatst gekregen. Omdat de SMRA nu zo goed als uitgekleed is zit er voor PKN niets anders op dan opnieuw te investeren en kennis. Het is mij een raadsel waarom een ICT’er zou kiezen voor de PKN gezien er in het bedrijfsleven veel meer valt te halen. Inhuur, zoals in dit geval zal plaatsvinden, is een oplossing. Een dure oplossing maar het moet maar.
Niettemin wens ik de PKN veel succes.
Ik bouw dit systeem eigenhandig voor een half miljoen vanaf de grond op, binnen 3 maanden is het klaar.
Serieus, het is belachelijk wat voor bedragen er omgaan in de toch heus niet zo complexe databasewereld, en zeker zodra zich bestuurders die geen kaas van de materie hebben gegeten er mee gaan bemoeien.
Ik zal mijn connecties binnen PKN maar eens gaan mailen met een offerte.
De voorliggende vraag zou moeten zijn: is een landelijk programma nodig en wenselijk? Willen al die leden dat wel? En wat is de meerwaarde ervan? Prachtige grafieken over kerkverlating per regio/wijk en op leeftijd?
De kerken zijn al ruim 30 jaar aan het studeren over een fatsoenlijke arbeidsituatie voor kerkelijke werkers.
Het institituut schiet zijn doel voorbij en mist de aansluiting bij een gewoon gemeente(rand) lid.
De kerkelijke leiders van de PKN moeten voor een deel wel uit dwazen bestaan, weinig zelfreinigend vermogen.
Dit had nooit mogen gebeuren en vanaf de kansel mag over deze verkwisting c.q. deze miskleun wel eens het e.e.a. over gezegd worden.
Weinigen zullen daarvoor de moed voor hebben !!
In elk geval weet nu de kerkganger waar een gedeelte van zijn penningen blijven,in bodemloze zakken.
Ik weet van iemand bij een concurrent van Ordina, dat men zich destijds teruggetrokken heeft als aanbieder op e opdracht, vanwege o.a. de eis dat er niet met de toekomstige gebruikers gesproken mocht worden tijdens het ontwikkelen van de software.
De concurrent heeft toen een brief geschreven aan de Synode waarin met daarin een aantal aanbevelingen en kritiek punten. Deze is 4 jaar lang onderin een lade gestopt en pas weer boven water gekomen toen de discussie op gang kwam door het volkomen uit de klauwen lopen van de kosten.
De enige schuldige hierin, is het volkomen onvermogen van de landelijke organisatie om dit project aan te sturen. Een stel dominees met emeritaat zijn niet de juiste bestuurders voor zoiets.
Het is jammer dat het nu nog meer geld gaat kosten.