Logica Outsourcing Services, de gloednieuwe internationale uitbestedingstak van de dienstverlener, krijgt vanaf eind augustus 2008 Jean-Marc Lazzari als algemeen directeur. Het bedrijfsonderdeel speelt in op de groeiende vraag naar ict-uitbesteding, vindt ook ceo Paul Schuyt van Logica Nederland.
Jean-Marc Lazzari vervangt Jim McKenna als ceo van Logica's nieuwe internationale bedrijfsonderdeel Outsourcing Services. Hij was eerder vice-president en algemeen directeur van ict-dienstverlener Unisys in Europa. McKenna stuurde de nieuwe divisie vanaf afgelopen januari aan en zal in de tweede helft van 2008 Logica verlaten.
Logica Outsourcing Services werd eind januari 2008 opgezet. De internationale uitbestedingsdivisie wordt verantwoordelijk voor het binnenhalen en uitvoeren van grootschalige uitbestedingsprojecten. Het is de bedoeling dat per klant toegang krijgen tot de meest geschikte combinatie van activiteiten die ‘onsite, onshore, nearshore en offshore' plaatsvinden.
Uniforme organisatie
Volgens Paul Schuyt, ceo van Logica Nederland, is de nieuwe internationale uitbestedingstak van Logica begin 2008 opgezet als het gevolg van toenemende vraag naar ict-uitbesteding. "Elke landenorganisatie van Logica had zijn eigen oplossingen voor het uitbesteden van activiteiten. Met Logica Outsourcing Services hebben we daar nu een uniforme wereldwijde organisatie voor. Hier in Nederland en in Engeland waren we daar al een eind mee gevorderd", vertelt hij aan Computable.
Logica verhuist zelf steeds meer van zijn werkzaamheden naar andere landen. Schuyt: "Offshoring naar bijvoorbeeld India, Marokko, de Filippijnen en Oost-Europa wordt steeds belangrijker voor ons bedrijf. Eind 2009 willen we minimaal achtduizend mensen op een offshorelocatie hebben. Als we het sneller kunnen, zullen we dat zeker niet laten. Het is een verdubbeling van wat we nu hebben."
Uitfaseren
Volgens Schuyt heeft het verschuiven van werkzaamheden van hier naar het buitenland geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij Logica Nederland. Schuyt: "We hebben hier in Nederland ongeveer 6000 medewerkers, nog eens zo'n vierhonderd Indiërs die voor Nederlandse klanten werken en bovendien nog honderden ingehuurde krachten."
"Mijn bedoeling is om in eerste instantie alleen de ingehuurde mensen uit te faseren en dat werk naar India te verhuizen. Als een eigen werknemer werk doet dat wordt verplaatst naar India, dan zetten we diegene op het werk dat nu door een ingehuurde kracht wordt gedaan. Het is de bedoeling om onze eigen personeel gewoon hier te houden", aldus Schuyt.
We hebben hier in Nederland ongeveer 6000 medewerkers, nog eens zo’n vierhonderd Indiers die voor Nederlandse klanten werken en bovendien nog honderden ingehuurde krachten.
Waarom niet gelijk/direct zaken doen met Tata of een andere Indiase Service provider? Nu zit er een/meerdere NL partijen tussen met alleen maar prijsopdrijvende activiteiten.
Ik kan me de account sales van Logica in zijn mooie blauwe pak een tijd geleden nog goed herinneren, India meneer dat is een brug te ver, dat zullen wij nooit doen…