Telecom en IT raken steeds meer met elkaar verbonden, zeker door de opkomst van telefonie over het IP-Protocol. Deze ontwikkelingen hebben de deur geopend voor niet traditionele telecom leveranciers om voet aan de grond te krijgen in de telecom markt. Nu de term Voice over IP niet meer als hype bestempeld kan worden, lijkt vervanging gevonden te zijn onder de vorm van Unified Communications. Maar is het concept wel bekend bij de eindgebruikers? MarketCap onderzocht in samenwerking met Siemens Enterprise Communications België de bekendheid van het concept in de Belgische bedrijfsmarkt.
Unified Communications is een veel gebruikte term voor het integreren van verschillende communicatiesystemen, media, toestellen en applicaties. Het integreren van deze zaken leidt tot een enkele omgeving die eenvoudig te beheersen is door de gebruiker. In de Belgische zakelijke markt (vanaf 50 werknemers) geeft ongeveer de helft van de ondervraagde bedrijven en instellingen aan vertrouwd te zijn met de term Unified Communications. Iets meer dan 35 procent van de bedrijven is bekend met het concept maar geeft aan hier nog geen gebruik van te maken, terwijl 14,6 procent van de bedrijven al in meer of mindere mate gebruik maakt van de mogelijkheden die Unified Communications biedt.
Naar de verschillende branches bezien, is Unified Communications het meest bekend binnen de sector handel & transport. In de financiële dienstverlening wordt echter het meeste gebruik gemaakt van Unified Communications. De publieke sector maakt het minste gebruik van de mogelijkheden die Unified Communications biedt. Binnen deze sector is men ook het minst bekend met het concept. Bijna 59 procent van de bedrijven binnen de publieke sector is onbekend met het concept. Naar vestigingsgrootte bezien, lijkt er een positief verband te zijn tussen de grootte van de vestiging en de bekendheid met het concept Unified Communications. Bij de kleinere bedrijven met 50 tot 100 werknemers geeft ruim 56 procent van de bedrijven aan niet bekend te zijn met het concept Unified Communications. Bij de grotere bedrijven met 500 of meer werknemers is dit percentage beduidend lager, met bijna 32 procent. Indien er daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van Unified Communications wordt deze oplossing gemiddeld voor 128 gebruikers ingezet.
Iets meer dan een derde (ca. 34,6 procent) van de bedrijven die bekend zijn met Unified Communications heeft investeringsplannen op dit gebied. Ruim 15 procent van de bedrijven geeft aan dat er investeringsplannen zijn welke gestalte zullen krijgen in 2008. Een ander deel (14,8 procent) geeft aan wel investeringsplannen te hebben, maar dat de termijn waarop uitvoering gegeven zal worden aan de plannen nog onbekend is. Vooral binnen de financiële sector lijkt men overtuigd van de voordelen van Unified Communications. Indien men bekend is met het concept geeft bijna 90 procent van de bedrijven binnen de financiële sector aan investeringsplannen te hebben op dit gebied. Ook in de handel- en transport sector is de bereidheid tot investeren hoog te noemen. In de industrie & bouw en de publieke sector echter geeft het merendeel van de bedrijven aan geen investeringsplannen te hebben op het gebied van Unified Communications.
Een obstakel dat mogelijk een (snelle) wijdverspreide acceptatie van het totale concept Unified Communications op alle vlakken in de weg staat is het feit dat in veel gevallen het SIP protocol van de ene leverancier niet goed communiceert met een ander product van een andere leverancier, zelfs als dat ook gebaseerd is op het SIP protocol.
Grotere bedrijven met 500 of meer werknemers maken momenteel het meeste gebruik van de mogelijkheden die Unified Communications biedt. Ruim 22 procent van de bedrijven binnen deze klasse geeft aan momenteel al gebruik te maken van Unified Communications. Dat Unified Communications niet alleen is weggelegd voor de grotere bedrijven blijkt uit het feit dat ruim 18 procent van de kleinere bedrijven, met 50 tot 100 werknemers, momenteel al gebruik maakt van Unified Communications.
Alfred den Besten van MarketCap hierover: "veel kleine- en middelgrote bedrijven zien (deels) onterecht op tegen de investering die hiermee gemoeid is, omdat ze zich blind staren op de initiële investeringskosten. Zij gaan hier echter voorbij aan de besparingen in de vorm van verhoogde efficiëntie."
Volgens Vincent Simonart, CEO van Siemens Enterprise Communications BeLux, "toont deze enquête duidelijk dat de markt meer en meer rijp wordt voor Unified Communications, maar wat bedrijven dikwijls niet goed beseffen is dat Unified Communications veel meer is dan een andere manier van telefoneren. UC moet geïntegreerd worden met bestaande of nieuwe bedrijfsprocessen. Enkel op die manier kan UC zowel de interne als externe werking van een bedrijf echt concreet verbeteren. Daarom is het van uiterst belang UC-oplossingen te kiezen die open zijn en standaarden zoals SIP volledig ondersteunen."