De multimedia-afdeling van telecomfabrikant Ericsson gaat de ‘rode knop’-dienst van het Nederlandse myGimmy distribueren in noord-west Europa. Media en telecomoperators kunnen interactie inbouwen in tv- en andere mediacampagnes via de mobiele telefoon.
Al jaren kletsen media- en reclamepartijen over de mogelijkheden van interactieve televisie, maar van een grote doorbraak is in Nederland vooralsnog geen sprake. Anders dan in Engeland. Betrekkelijk weinig Nederlanders hebben überhaupt interactiemogelijkheden via hun kabelbedrijf, hoewel dat gestaag verandert.
MEiTV uit Capelle aan den IJssel probeert de technische drempel voor adverteerders, netwerkbeheerders en mediapartijen te verlagen met het betrekkelijk nieuwe myGimmy. Bij die dienst fungeert de mobiele telefoon als retourpad naar de televisie. Ster, RTV Rijnmond en RTV Noord Holland hielden eind 2007 experimenten.
Eerste ervaringen van adverteerders wijzen uit, aldus directeur Thijs van Bijleveld, dat de conversieratio van een met myGimmy geïnitieerde actie tussen de 4 en 14 procent ligt. Absolute cijfers geeft hij niet.
Die cijfers waren voor de Zweedse telecomfabrikant Ericsson reden om myGimmy op te nemen in het assortiment van zijn nieuwe afdeling Multimedia Services. Dat is een pakket van diensten van externe ontwikkelaars, zoals MEiTV, die onder de vlag van Ericsson worden gepromoot. De telecomfabrikant hoopt hiermee aantrekkelijk product-dienst-combinaties te bieden; eigen netwerkapparatuur in combinatie met diensten van derden.
Van Bijleveld: "Het betreft een samenwerking voor de noord-west Europese markt. Het is primair een distributiedeal. Onze technologie is platformonafhankelijk en is dus snel naar buitenlandse markten uit te rollen." Een verdienmodel is niet afgesproken met Ericsson. "Dat bekijken we per project."
Namen van Nederlandse adverteerders wil de directeur niet noemen. Daar zijn, zegt hij, de ervaringen nog te prematuur en concurrentiegevoelig voor. "Wel blijkt dat de ‘call to action’ bij interactieve televisie bijzonder sterk van invloed is op het uiteindelijke resultaat."