De netto omzet van Tulip Computers bedraagt over geheel 2007 ruim 373 miljoen euro, ten opzichte van 211 miljoen euro in 2006.
De winst na belastingen bedraagt 7,5 miljoen euro ten opzichte van 6,7 miljoen euro in 2006. Het eigen vermogen ultimo 2007 bedraagt 82 miljoen euro ten opzichte van 69 miljoen euro in 2006.
Ten aanzien van deze bedrijfsactiviteiten kunnen enkele belangrijke ontwikkelingen worden vermeld:
Lifestyle & Connectivity Solutions
De omzet van met name Conceptronic ontwikkelde zich opnieuw positief. Deze activiteit groeide met circa 18% ten opzichte van 2006. De sterke groei is gerealiseerd door het verder uitbreiden van haar productportfolio, het vergroten van haar marktaandeel in al bestaande marktsegmenten als ook het betreden van nieuwe geografische markten, zowel binnen als buiten Europa (voornamelijk Zuid-Amerika). Met name de eind 2006 geïntroduceerde Grab’n’GO productlijn heeft in 2007 een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de behaalde groei. De introductie van Conceptronic via Devil in Duitsland heeft in de eerste helft van 2007 plaatsgevonden. Mede op basis van deze introductie en het introduceren van een eigen verkooporganisatie voor Conceptronic in Duitsland, zijn in de 2e helft van 2007 de Conceptronic producten eveneens door andere vooraanstaande distributeurs in het assortiment opgenomen. Naar verwachting zal deze ontwikkeling er mede toe leiden dat de afzet van Conceptronic ook in de Duitse markt verder zal toenemen.
Procurement & Logistical Solutions
Devil onderscheidt zich door best-in-class inkoop en logistiek binnen de gekozen marktsegmenten. Kenmerken van Devil ICT-distributie zijn een snelle communicatie naar de markt en een betrouwbare en snelle levering. Devil functioneert als zelfstandig onderdeel binnen de Tulip groep.
De omzetbijdrage van Devil aan de Tulip Groep is in 2007 met 93% toegenomen tot € 328,5 miljoen ten opzichte van € 170,5 miljoen in 2006. Deze toename mede hangt samen met het feit dat Devil vanaf 1 juli 2006 is geconsolideerd. Devil heeft marktaandeel gewonnen ten opzichte van de naaste concurrentie. Dit is onder andere het gevolg van de sterke groei van de distributie van Microsoft producten en enkele nieuwe strategische samenwerkingsverbanden met gerenommeerde fabrikanten. Eind 2007 is tevens First Flash GmbH opgericht. Dit is een 100% dochter van Devil. Doel van deze onderneming is logistieke expertise bieden aan ondernemingen binnen de Tulip groep en derde partijen. Daarbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare infrastructuur en expertise van Devil. Door opslag, beheer en logistiek centraal uit te besteden kunnen de klanten van First Flash zich beter richten op hun primaire proces.
Advanced Products & Solutions
Tulip heeft in 2007 ingezet op het vergroten van de geografische afzetgebieden voor de Tablet-PC producten en verdere ontwikkelingen gestimuleerd in de al bestaande verticale markten. In de eerste helft van 2007 is het productportfolio verder uitgebreid waardoor Tulip beschikt over een compleet assortiment van Tablet-PC’s en accessoires. In de 2e helft van 2007 is besloten niet langer te investeren in eigen R&D. Tulip zal via haar dochteronderneming 2L Mobility Solutions verdere activiteiten ontplooien op OEM basis waarbij voor haar R&D en assemblage vooral gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van haar toeleveranciers. Daarnaast ligt het accent tevens op de verdere penetratie van nieuwe geografische markten c.q. marktsegmenten en het verder uitbouwen van het bestaande relatienetwerk.
Technology Sales
Voor deze activiteit is in 2007 geen opbrengst verantwoord. Tulip zal blijven monitoren of en in welke mate er mogelijkheden zijn aanvullende opbrengsten te verkrijgen uit de diverse merkrechten die haar eigendom zijn. In dit kader is met name de eventuele verkoop van de merknaam Tulip van belang die mogelijk wordt door de voorgestelde wijziging van de naam in Nedfield N.V.
Consultancy & Learning Solutions
In 2007 werd de opleidingsmarkt nog steeds bepaald door het uitblijven van substantiële investeringen door het bedrijfsleven in IT opleidingen en Learning Consultancy trajecten. Om in te spelen op de veranderende behoefte van haar klanten heeft NewLevel – het opleidingsinstituut van Tulip – nieuwe concepten ontwikkeld en geïntroduceerd. In 2007 heeft deze nieuwe aanpak geresulteerd in een toename van de omzet, in het bijzonder van klantspecifieke maatwerkoplossingen. In lijn met haar ondernemingsstrategie heeft Tulip ultimo 2007 de productgroep Consultancy & Learning Solutions aangemerkt als ‘non-core’. Na gesprekken met diverse partijen zijn medio 2008 de activiteiten van NewLevel verkocht aan Twice Group.
Bijzondere gebeurtenissen 2007
Ontwikkeling Duitsland / Devil
Tulip heeft eind 2006 een meerderheidsbelang verworven in Devil. Bij de overname was in 2006 een prestatie gerelateerde vergoeding (earn-out) van maximaal € 5 miljoen afgesproken die in 2007 aan de vroegere aandeelhouders van Devil is uitgekeerd middels uitgifte van aandelen Tulip. Als onderdeel van het strategische plan heeft Tulip in juli 2007 besloten een herschikking van de bestaande financieringsfaciliteiten door te voeren, met name de lening die is afgesloten ter financiering van de overname van Devil. Tulip heeft de lening bij de Fortis Bank en de BHF Bank vervangen door een nieuw integraal financieringsarrangement bij DAM / Fortis Bank inclusief zekerheidsstellingen waarvan € 20 miljoen is opgenomen. In 2008 is – in aanloop naar de geplande beursgang van Devil – een belang in Devil verkocht als managementparticipatie aan het zittende management.
Ego Lifestyle
Tulip heeft haar 45% belang in Ego Lifestyle in 2007 door middel van twee afzonderlijke transacties in zijn geheel afgebouwd. Deze transacties hebben geresulteerd in een transactiewinst van circa
€ 7 miljoen en voorziet tevens in een mogelijke meeropbrengst van maximaal € 2,7 miljoen in het geval van een notering van Ego Lifestyle aan een beurs. Naast de afspraken over de verkoop van het aandelenbelang in Ego Lifestyle zijn bovendien aanvullende afspraken gemaakt over onder meer het betaalschema, de condities en zekerheden ten aanzien van de uitstaande betaalverplichtingen aan Tulip en het beëindigen van de licentieovereenkomst tussen Tulip en Ego Lifestyle voor het gebruik van de Tulip merknaam.
Commodore
Tulip heeft in december 2004 Commodore International B.V. aan CIC verkocht. Tulip en CIC zijn destijds een koopprijs overeengekomen van € 24 miljoen, te voldoen in deelbetalingen waarbij de laatste betaling uiterlijk ultimo 2010 zal plaatsvinden. Tot en met 2007 is er in totaal € 4,5 miljoen betaald door CIC aan Tulip uit hoofde van de gesloten overeenkomst. Eind 2007 heeft CIC blijk gegeven zich op korte termijn niet aan de gemaakte betalingsafspraken te kunnen houden. Na intensieve onderhandelingen en het bespreken van alle alternatieven zijn Tulip en Commodore een aantal nieuwe financieringsarrangementen en zekerheidsstellingen overeengekomen.
Op basis van de laatste informatie van CIC, de in de loop der tijd onderhandelde zekerheidsstellingen en de door derde partijen verschafte indicaties van de waarde van het merk Commodore evenals de evaluatie van de business case van CIC, stelt Tulip zich op het standpunt dat de mate van onzekerheid omtrent deze vordering niet materieel gewijzigd is ten opzichte van voorgaand jaar, op basis waarvan de waarderingssystematiek gehandhaafd is. Uiteraard blijft Tulip de ontwikkelingen ten aanzien van CIC nauwgezet volgen en neemt – indien nodig en voor zover mogelijk – de vereiste maatregelen om haar belangen veilig te stellen.
Financieel resultaat
De winst na belastingen over 2007 bedraagt € 7,5 miljoen ten opzichte van € 6,7 miljoen in 2006, wat overeenkomt met een toename van circa 11%.
Het resultaat voor belasting, interest en afschrijving (EBITDA) van de ‘core’ activiteiten heeft zich in 2007 positief ontwikkeld. De EBITDA van deze activiteiten is toegenomen met 22,1% naar € 8,1 miljoen in 2007 ten opzichte van € 6,6 miljoen in 2006. De EBITDA voor 2007 inclusief ‘non-core’ en overige entiteiten bedraagt in totaal € 11,0 miljoen ten opzichte van € 9,2 miljoen in 2006. De totale bedrijfsopbrengsten van Tulip bedragen over 2007 € 374,0 miljoen, ten opzichte van € 215,4 miljoen in 2006. De netto omzet van Tulip bedraagt over 2007 € 373,4 miljoen (2006: € 211,1 miljoen). Gedurende 2006 is naast de sterke omzetstijging van de Lifestyle & Connectivity activiteiten met name de omzet van de productgroep Procurement & Logistical Solutions sterk toegenomen als gevolg van het feit dat Devil pas vanaf 2007 volledig wordt meegeconsolideerd.
Uit hoofde van de overige bedrijfsopbrengsten is in 2007 een bedrag van € 0,6 miljoen verantwoord (2006: € 4,3 miljoen).
De marge uit handelsactiviteiten, exclusief overige opbrengsten, nam af van 10,2% in 2006 tot 7,6% in 2007. Deze daling wordt direct veroorzaakt door de grote invloed van de marge van Devil op het geheel, omdat Devil in 2007 volledig is meegeconsolideerd (2006: 6 maanden). De omzet van Devil wordt behaald met distributie die per definitie een lagere marge kent dan de overige activiteiten van Tulip.
Het bedrijfsresultaat bedraagt € 2,9 miljoen ten opzichte van € 8,6 miljoen in 2006. Deze afname hangt voor een belangrijk deel samen met de overige opbrengsten (circa € 3 miljoen) en incidentele baten (circa € 2,7 miljoen) in 2006. Gecorrigeerd voor deze eenmalige posten zou het bedrijfsresultaat over 2006 zijn uitgekomen op circa € 2,9 miljoen ten opzichte van € 2,9 miljoen in 2007. De financieringskosten over 2007 bedroegen per saldo € 2,0 miljoen (2006: € 0,8 miljoen). Het resultaat voor belastingen bedraagt € 8,5 miljoen (2006: € 8,0 miljoen). De netto winst na belastingen bedraagt € 7,5 miljoen ten opzichte van € 6,7 miljoen in 2006.
Vermogenspositie
Het eigen vermogen ultimo 2007 bedraagt € 81,8 miljoen (31 december 2006: € 69,3 miljoen). Het eigen vermogen ultimo 2007 verbeterde ten opzichte van 31 december 2006 met name als gevolg van het positieve jaarresultaat ten bedrage van € 7,5 miljoen alsmede door de emissie van 0,6 miljoen nieuwe aandelen begin 2007. Tulip heeft per 30 mei 2007, als onderdeel van haar strategische plannen, een omgekeerde aandelensplitsing (Reverse Split) doorgevoerd. Deze conversie is doorgevoerd op basis van de verhouding van 1 nieuw aandeel Tulip voor 25 bestaande aandelen Tulip. Het balanstotaal van de groep is toegenomen van € 149,6 miljoen ultimo 2006 tot € 165,3 miljoen ultimo 2007. De solvabiliteit, gedefinieerd als eigen vermogen (na resultaatbestemming), uitgedrukt in procenten van het balanstotaal, is gewijzigd van 46,3% ultimo 2006 tot 49,4% ultimo 2007.
Algemene Vergadering
Tulip zal haar Algemene Vergadering van Aandeelhouders houden op 25 juni 2008 om 13.30 uur in Slot Zeist te Zeist. Voor nadere details waaronder de agenda wordt verwezen naar de website van Tulip of de diverse publicaties van Tulip hieromtrent.