De studenten vragen er zelf om: een zwaarder lesprogramma. Hogeschool InHolland geeft gehoor aan die wens. Ook ict-studenten moeten rekening houden met veranderingen.
Ict-studenten van Hogeschool InHolland krijgen na de zomer te maken met wijzigingen in het lesprogramma. De school verhoogt niet alleen het aantal lesuren, maar gaat ook nieuwe vakken aanbieden.
InHolland verandert het programma naar aanleiding van de plannen die bestuursvoorzitter Geert Dales vorige week presenteerde. Dales liet weten dat studenten na de zomer op eigen verzoek te maken krijgen met een zwaarder lespakket. Dat betekent meer lesuren, betere begeleiding en meer structuur.
Ook voor studenten die InHollands ict-opleiding volgen, gaat een en ander veranderen. Zo wordt het aantal programmeerlessen verhoogd van vier naar acht uur per week en gaan studenten individueel websites bouwen, in plaats van in groepsverband. Die aanpassing moet de mogelijkheid tot sturing en begeleiding doen toenemen, vertelt InHollands programmadirecteur Bert-Jan Kollmer.
Ondergeschoven kindje
"Met de mogelijkheden die Geert Dales ons geboden heeft, kunnen we dieper op de lesstof ingaan", aldus Kollmer. "Daar zijn we blij mee, want het opdoen van kennis wordt vaak gezien als een ondergeschoven kindje." Daarom introduceert de school na de zomer lessen in Flash en XHTML en gaan docenten hun leerlingen onderwijzen in data- en gegevensmoduleren. Ook gaat de school volgens Kollmer vaker deskundigen of freelancers inhuren voor het geven van gastcolleges.
De aankondiging van de veranderingen komt enkele weken nadat Dales liet weten 150 banen te schrappen. Volgens Kollmer is daarbij rekening gehouden met de nieuwe plannen. "Hoewel het aantal ict-studenten de laatste tijd gedaald is, is het aantal docenten niet aangepast", aldus Kollmer, die zegt dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. "De mensen om wie het gaat krijgen een andere functie of gaan elders werken."
Propedeusestudenten krijgen als eerste te maken met het nieuwe lesprogramma. Later worden ook de lessen voor ouderejaars aangepast.
fijn om er zo achter te komen als ICT student van InHolland.
(Mischien iets aan communicatie doen naar studenten toe?)
Zozo
Flash… XHTML… Data- en gegevensmoduleren?
Modelleren is toch redelijk standaard voor een ICT-opleiding?
Meer tijd, diepte en breedte voor programmeren is een erg goed idee voor meerdere hogescholen.
@FLOX
ze worden idd gegeven dus ik denk inderdaad verdieping van de stof.
Gegevensmodelleren (data is redundant 😉 wordt inderdaad al een aantal jaren gegeven.
Als oud docent van INHOLLAND ICT moet ik zeggen dat er inderdaad eindelijk geluisterd wordt, niet alleen naar de student, maar ook naar de vraag vanuit het beroepenveld. Goed bezig. Ben wel heel benieuwd hoe en door wie die extra programmeerlessen gegeven gaan worden!
Op de Hogeschool Leiden deden ze dit al jaaaren!
@Daan
Hogescholen zijn i.d.d. weinig klantgericht. Dit nieuws is wel een goed begin, wellicht is de communicatie het volgende punt op de agenda. Je kan het natuurlijk ook even aangeven bij de onderwijscommissie bij jou op school (daar zijn ze voor).
@@hsleiden Ik ben zelf OC lid op HSLeiden.
Meer tijd, diepte en breedte voor programmeren is ook een erg goed idee voor onze school. Modelleren gaat wel prima.
Wel een hele leuke school (en stad) trouwens. 😉
Ik denk dat ze ook iets aan de manier van les geven moeten doen. De docenten zijn vaak niet kundig genoeg of ze babellen i.p.v. les geven. Soms heb je het idee dat je je tijd aan het verproetsen ben als je een college volgt.