Vergeleken met andere managers, zijn managers in de ict-sector beduidend kritischer over de globalisering van werkzaamheden. Toch heeft juist de ict veel baat bij mondialisering.
ICT-managers hebben minder vertrouwen in globalisering dan managers in andere sectoren. Dat blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit in opdracht van uitbestedingsadviesbureau EquaTerra. Van alle topmanagers die deelnamen aan de studie, ziet 90 procent globalisering als een onvermijdelijke en positieve ontwikkeling.
Onder de ict-managers meent echter slechts 76 procent dat hun bedrijf positief staat tegenover globalisering. Slechts 73 procent van hen geeft aan dat globalisering een positief effect heeft op hun onderneming. De uitkomst van het onderzoek is volgens de analisten opmerkelijk omdat juist de ict-sector veel baat heeft bij investeringen als gevolg van globalisering.
Kostenvermindering
Meer dan hun collega's in andere sectoren richten ict-managers zich op kostenvermindering. Zij zien globalisering als een manier om de kosten te drukken en investeren vaak juist in de ict als reactie op de gevolgen van de globalisering. Het benutten van de mondialisering voor het aanboren van nieuwe markten, het efficiënter laten verlopen van zakelijke processen en het werven van buitenlands talent, blijven daarbij vaak onderbelicht.
Ict-managers zijn vaak bang voor de uitval van hun ict-processen als gevolg van globalisering. Door het wereldwijd uitbesteden vrezen ze de controle en leiderschap te verliezen. "Hoewel sommige bezwaren binnen de sector gegrond zijn, heeft de ict ook een kans het voortouw te nemen. De sector zou zichzelf als voorloper moeten zien, in plaats van zich af te wenden van de geboden kansen", zegt managing director Phil Morris van de Europese tak van EquaTerra.
Het onderzoek
Het onderzoek werd begin 2008 uitgevoerd onder 217 topmanagers uit negentien bedrijfstakken. Er werden vragen gesteld over de voor- en nadelen van globalisering. Ongeveer vijfentachtig respondenten kwamen uit West-Europa en honderd uit Noord-Amerika.
De tijd waarin IT het voortouw zou moeten nemen is voorbij.
De business impact van IT is zo groot geworden, dat het daadwerkelijk gegrond is dat men terughoudend is aangaande globalisering van IT. Deze gedrevenheid om te globaliseren mag niet gedreven zijn door kosten druk, persoonlijke kosten druk gedreven bonussen of schaarste op de markt. Het zou gedreven moeten worden door lange termijn visie, efficiency, optimalisatie en kosten beheersing (wat dacht u vandaag de dag van de IT?ers in de US: 75 Bucks an hour?.. een beetje indier kost dat ook, maar wel in Euro?s: vandaar ook de drive van hen om plotseling de targets te zetten op Europa!)
In bovengenoemd artikel staat de mondialisering voor het aanboren van nieuwe markten en het effici?nter laten verlopen van zakelijke processen o.a. als redenen genoemd om meer werelds te gaan werken. Om maar met de deur in huis te vallen: gelooft u dat zelf?
De grote werelds spelende IT partijen zijn geen strategische partners van meeste bedrijven. Het zijn gas, water en licht boeren geworden. U laat uw water leverancier over het algemeen toch ook niet echt veel bepalen, zolang water geen hoofdproduct van u is? Waarom zou u dat wel doen met erg dure, zogenaamd nodige IT?ers en business consultants. Zou uw business lijden als die dure consultants er niet meer waren (of veel minder ervan waren)? Waarschijnlijk niet
De non westerse IT bedrijven zijn grote uitzendbureaus. Zij zijn gedreven op uurtjes en factuurtjes: als u een proces wilt uitbesteden krijgt u namelijk meteen de vraag: hoeveel incidenten heeft U