Avanade, gespecialiseerd in it-consultancy rond Microsoft-bedrijfssoftware, heeft het Gentse Quadreon overgenomen, dat erp-oplossingen levert op basis van Microsoft Dynamics. Avanade verdubbelt zo zijn omvang in België.
Avanade koopt Quadreon. Daarmee verdubbelt het bedrijf zijn leger consultants in België: het gaat van 50 naar ongeveer 100. De transactie is al afgerond. De zowat 50 mensen van Quadreon blijven vooralsnog werken vanuit hun kantoren in Zwijnaarde en Massenhoven. De overnameprijs werd niet meegedeeld.
Avanade werd in 2000 opgericht als joint-venture tussen Accenture en Microsoft om it-consultancy te leveren op basis van Microsoft-technologie. Accenture dreef de voorbije jaren zijn aandeel in Avanade op. De firma heeft vandaag 8000 mensen in huis, van wie een groot deel in India gevestigd is. In 2007 draaide het bedrijf een omzet van 593 miljoen dollar.
Avanade zag in Quadreon een ideale kandidaat om sterker te kunnen staan op de Microsoft Dynamics AX-markt in ons land. Quadreon implementeert immers dergelijke erp-oplossingen voor middelgrote bedrijven, onder meer in de textiel- en de logistieke sector. De firma is gevestigd in Zwijnaarde bij Gent en in Massenhoven bij Antwerpen. Het draait een omzet van ruim 6 miljoen euro.
"We zijn erg actief op de AX-markt in de Benelux en Frankrijk", vertelt ons Jean-Marie Sacré, general manager van Avanade Frankrijk en Benelux. "De klanten zijn vaak zeer complexe accounts, met omvang van 200 miljoen euro tot 5 miljard. Vaak gaat het ook om filialen van grote bedrijven. De bedoeling is die klanten beter te kunnen bedienen. België is de ideale markt om de Dynamics-business te doen groeien." Ongeveer een half jaar geleden kocht Avanade in Denemarken ook Dynamics-specialist HOB Business Solutions.
Quadreon zelf was niet echt op zoek naar een overnemer, zegt Arno Visser, ceo van Quadreon en binnenkort hoofd van de Entreprise Business Solutions-afdeling van Avanade. "Integendeel, maar toen we het voorstel kregen, zagen we onmiddellijk de overeenkomsten in de bedrijfscultuur en de opportunititeiten. Als onze klant Studio100 (bekend van tal van amusementsprogramma’s voor kinderen, nvdr) een overname doet in Oostenrijk, dan was het voordien voor ons onmogelijk om hen ter plaatse service te bieden. Nu, binnen Avanade, gaat dat perfect."
Avanade groeide de voorbije jaren in onze contreien ongeveer met 30 procent per jaar. En die groeiambitie blijft, aldus Sacré. "We willen uitgroeien tot een omvangrijk dienstenbedrijf. We zitten in de ‘build’-fase. De volgende stap is ‘leadership’." Vooral de organische groei zal volgens Sacré agressief zijn, maar hij zegt dat Avanade blijft uitkijken naar goede overnamekandidaten.