Een te kleine mailbox, updates midden op de dag of een onbereikbare servicedesk. Op de website I Love My IT Department kunnen ict'ers lezen hoe ze hun service kunnen verbeteren. Ook bieden initiatiefnemers HP en en ict-kennisplatform Digital Boardroom er tips voor managers.
Er is te weinig waardering voor ict. Dat vinden HP en ict-kennisplatform Digital Boardroom, die daarom de website I Love My IT Department in het leven hebben geroepen. De site moet ict'ers adviseren over hoe zij met hun afdeling een gewaardeerde partner kunnen worden.
Op de website kunnen bezoekers onder andere een interview lezen met Henk Grevelman, de chief information officer (cio) van Zwitserleven. Ook kunnen ict-managers er tips opdoen over hoe zij het beste met hun personeel kunnen omgaan.
Ilovemyitdepartment.com is een onderdeel van HP's actie die zich richt op projectmanagement en service management. Het draait daarbij vooral om de menselijke kant van succes, aldus Wytze Rijkmans, Country Manager HP Software Nederland. "Door de noodzakelijke centralisatie van it en outsourcing is de afstand met de business toegenomen", aldus Rijkmans, die vindt dat ‘cio's zich meer moeten bezighouden met het managen van de relaties' in plaats van alleen maar te kijken naar afspraken die in contracten gemaakt zijn.
Er is ook een tegenhanger van I Love My IT Department: op www.ihatemyitdepartment.com wordt geïllustreerd hoe het misgaat tussen ict-afdelingen en gebruikers.
Veel contact tussen I(C)T’er en afnemer ontstaat op het moment dat er problemen zijn. Dat geeft bij voorbaat druk op die relatie.
Een direct contact tussen helpdesker en gebruiker maakt al een wereld van verschil; outsourcen van ondersteuning ontpersoonlijkt het contact en vergroot de afstand tussen I(C)T en afnemers van hun diensten.
Het heeft ook alles te maken met verwachtings-management. Als iedereen van elkaar weet wat er verwacht wordt zijn de teleurstellingen minder groot. Het lijkt net op een echte relatie tussen man en vrouw. Weten wat je van de ander kan verwachten.
Het punt wat Marc aangeeft ben ik het niet per definitie mee eens. Maar ik denk wel dat hij een punt heeft als dit de meest dagelijkse praktijk is. outsourcing hoeft niet per definitie te leiden tot onpersoonlijke dienstverlening.
Volgens mij heeft dat alles te maken met het besef van de mensen waarvoor ze het doen. Soms realiseren mensen zich niet dat hun werkzaamheden -hoe onbeduidend ze soms ook lijken- cruciaal is voor het eindresultaat. Een open deur: de ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. En die vergelijking past hier natuurlijk goed. Als iemand zich niet realiseerd wat voor impact het heeft op de business, het werkplezier, de voorgang van een project, etc etc als bijvoorbeeld een telefoon of internet aansluiting het niet doet, dan haal je bijna per definitie het bloed onder nagels van een eindgebruiker. Of je nu een collega of 3de partij (outsourcer) bent,dat maakt dan niet uit.
Dienke