Cio's moeten de komende jaren beslissen welke rol ze op zich gaan nemen. Door de toenemende complexiteit van ict en de groeiende vraag van de business kan een cio zich niet meer op alles focussen. Hij moet kiezen: techniek of innovatie.
De rol van de chief information officer (cio) gaat de komende jaren flink veranderen. "Cio's staan voor een T-splitsing", zegt Forrester-analist Alex Peters. Cio's hebben aan de ene kant te maken met de druk te innoveren en de toenemende complexiteit van ict. Dit zijn volgens Forrester twee verschillende rollen die niet met elkaar te combineren zijn.
Het analistenbureau denkt dat de cio de taken moet verdelen in een technologiemanager en een innovatiemanager. Peters: "Een technologiemanager houdt zich bezig met de verschillende lagen van een ict-infrastructuur. Hij gaat over zaken als een service oriented architectuur of virtualisatie." De technologiemanager legt verantwoording af aan de innovatiemanager, die door Forrester cio wordt genoemd. De cio concentreert zich op innovatie. Hij houdt contact met de business en de interne en externe technische afdelingen.
Taal van de business
Bedrijven zeggen vaak dat het lastig is om mensen te vinden die zowel de taal van de business spreken als technisch onderlegd zijn. Volgens Peters komen er steeds meer werknemers die de rol van de cio goed kunnen vervullen, doordat er een geheel nieuwe generatie aankomt. "Er zijn bijna geen mensen meer die niets van ict weten", zegt Peters.
Peters vindt het belangrijk dat de cio plaats neemt in de directie. "Als een cio wil innoveren, dan moet hij plaats nemen in het bestuur", zegt Peters. Het gebeurt vaak dat een cio verantwoording moet afleggen aan de financieel directeur. "Een financieel directeur concentreert zich vaak op de cijfers. Dat is geen goede manier om te innoveren." Toch hoeft het volgens Peters niet te beteken dat een cio zijn rol niet goed kan uitoefenen. Dat is afhankelijk van hoe creatief een cio is in zijn ideeën.
Ict-budget
De vraag wie er verantwoordelijk moet worden voor het budget, is een heet hangijzer onder cio's en directieleden. Peters denkt niet dat een ict-afdeling verantwoordelijk moet zijn voor het ict-budget. Een bestuur moet samen met een cio beslissen hoeveel er per jaar aan ict gespendeerd kan worden en hoe dat per afdeling verdeeld wordt. "Een technologieaankoop moet niet worden overgelaten aan de ict-afdeling. Zij moet wel betrokken worden in het proces", zegt Peters.
ICT investeringen dienen goed onderbouwd te worden. Hierbij is kennis van ICT en financiele kennis zeer relevant. Kortom het beoordelen van ICT investeringen vanuit een functie gebied kan leiden tot ineffectieve ICT. Men dient te streven naar optimale IT Asset Management.
Forrester slaat in dit geval de plank mis. De CIO kiest in de eerste plaats voor continuiteit en zekerheid van de geautomatiseerde systemen. Vanuit de klanten, de medewerkers, technologie en de omgeving van de organisatie komt de informatie waarmee de strategie en de ontwikkelrichting wordt bepaald. Die vormen de basis om een afgewogen keuze te maken voor de inzet van nieuwe ICT technologie en niet andersom.
Johan Zandvoort, directeur Klantkwadraat.
Johan Zandvoort doet zijn naam eer aan: echt Hollands, wet van de remmende voorsprong en dus knap achtergebleven. In de tijd van BRIC, Steve Jobs en dynamiek moeten we vooral het doodlopend pad van hasta la Vista volgen…. wat een risicomijdende ambtenaren prietpraat. Gelukkig heeft Forrester het vanuit een vernieuwender perspectief bekeken. Verfrissend!
Jan Peter de Valk, Directeur IT Services DHL Benelux.
Volgens mij draait de functie van CIO nog altijd om alle aspecten rond Informatie. Andere aspecten (welke in dit artikel genoemd worden) zijn daarbij ondersteunend (zowel de ICT Techniek als Innovatie). Vergelijk dit bijvoorbeeld met de electriciteitsvoorziening. De investeringen in een electriciteitsproductie en distributienetwerk hebben tot doel de continuiteit en veiligheid van de electriciteitsvoorziening te garanderen.